Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
kicken skrev:Hej jag kapar tråden lite ang förbrukning på värmaren vs att använda elektronisk värmare + kupefläkt..

I mitt fall använder jag värmaren 30 min på morgonen och 30 min på em.. det blir ju en förbrukning på ca 1 liter?

Skulle jag göra det varje dag till jobbet skulle det väl bli ca 1 liter * 5 dagar * 4 veckor = 20 liter i månaden *=22kr/liter =440kr i månaden..

Med en elektronisk värmare 500w+500w kupefläkt... 2kw * 5 dagar * 4 veckor = 40kw och säg att elpriset är 2kr /kWh så kostar det mig 80kr bara i månaden? Kan detta verkligen stämma?
En dieselvärmare som sitter i dessa bilar är på ca5,5Kw och förbrukar ca0,6L/timmen på full effekt.
En elektriskvärmare på 5oowatt kommer inte värma motorn i närheten av vad en dieselvärmare gör på kort tid även om du låter elvärmaren köra i flera timmar. Du värmer inte heller en kupé när det är kallt med 500watt, snarare behövs 1500watt.
Ja, så sammanlagd dieselförbrukning vid en timmes körning med värmaren är alltså runt halvlitern, inte en hel.
Förmodligen kommer den elektriska värmaren inte att få upp samma temperatur som dieselvärmaren, för motorn och kupén svalnar efterhand som den värms med elvärmare med så låg effekt.
Men det är förstås bättre än ingenting.

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]