Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köp beg turbo på bildelsbasen och sätt på. Lämnar du till en mindre verkstad runt hörnet kanske du kommer undan med under 5 lapp för jobbet. Det hade jag gjort om jag inte bytt själv.

Det är på insugssidan som den käkar metall. Att katalysator skulle tagit skada, ser jag som en mindre sannolikhet. Partiklar behöver passera motorn och turbinhjulet innan det når fram till katalysatorn. Det är dock upp till bilprovningen att visa. Ingenting volvo behöver oroa sig om.
Bilagor
Screenshot_20231128-125449_Chrome.jpg
Screenshot_20231128-125449_Chrome.jpg (1.28 MiB) Visad 293 gånger
Den där turbon finns fortfarande kvar. Dock har den gått långt? Vad mera kan tänkas behöva bytas i samband med turbobytet. så man inte står där utan packningen eller slangar. läste att det är bra att se över oljeslang mm till turbon vid byte. är det nån som har en sprängskiss över delarna? Finns ju inte att få tag i utan att gå till Volvo. förr hade man Haynes.

Hittade den här- Lågt mil dock ingen bild men det är min motorkod samt grenrör.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 7/36050575
Så ingen utav alla som läst tråden har några flera tips på hur man gör, kommer åt, att tänka på, med oljeledning. givare, annat som kan ställa till det?
På måndag ska jag iaf försöka byta turbon. Köpte till en grenrörs packning . Nått mera som behövs vet jag inte i nuläget.
Nu har jag bytt skiten, ett helvete med alla slangar/rör och trångt. Men hur som är man några erfarenheter rikare och det är väl bra i sig. 3 dagar i -5 - -11 men nu är det iaf gjort. Dock så fick jag felmeddelande turbo underboost. Vet ej om man måste kalibrera turbon. Fanns ju nån stång med gänga på turbon.
Jag ångrar mig att jag inte kollade wastegaten på ersättningsturbon, så det var ok innan jag böt, tydligen kan sånt fel uppkomma och generar felkoden. Har beställt en dyrare obd2 kommer väl om nån dag ska se om felet finns kvar.

Var rätt noga med alla slangar, rengjorde alla slangar/rör på insug/trycksidan till intercoolern. Dock så small slangen på trycksidan av turbon, platsröret under motorn som sitter ihop med korta gummislangen från turbon. slangklämman, som visade sig vara rätt rostig. så det var bara under igen och sätta ihop. trodde inte det ska vara så högt tryck.

Stod som sagt underboost. så kanske är nån läcka kvar.

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n[…]