Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kief
Har en V70 D3 -16 där kopplingspedalen inte följer med hela vägen upp utan stannar vid samma läge varje gång den tryckts ner och jag får dra upp pedalen med foten. Det går att "pumpa igång" pedalen genom att trycka ner den ett 10-tal gånger så går den upp av sig själv ett par gånger tills den inte använts på ett par minuter. Man behöver inte heller trycka den ända ner i bott för att den ska fastna i sitt läge utan det räcker att lätt trycka ner pedalen så hamnar den där. Det känns också som att kopplingen bara "tar" de sista centimetrarna och den första biten ner till "stoppet" inte gör något.

nån som har nån ide vad det kan bero på?
av Malmstroem
Det kan också bero på för lite bromsvätska. Om jag kommer ihåg rätt så delar koppling och bromsar på samma bromsvätskebehållare även på V70II. Blir det lite vätska så gör den interna avbalkningen i behållaren att vätskan först tar slut för kopplingen.

Fylla på bromsvätska och lufta kopplingen kan räcka. Det fungerade när jag hade samma problem på en V70N.

Räcker inte det så har du med stor sannolikhet problem med huvudcylinder och/eller slavcylinder. Byte av slavcylinder kräver delning av motor och växellåda, och då är det lika bra att byta allt som finns där (koppling, urtrampningslager, vevaxeltätning etc). Det brukar inte bli billigt.

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]