Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillen198
#1548025
Hej!
Jag får upp felkod med jämna(ojämna) mellanrum som inte tänder motorlampan. Felkoden är P0420 och den säger att ur ett annat avsnitt i annat forumet här på jag rullar är "Det finns ett antal saker som kan orsaka denna p0420 katalysatoreffektivitet kod. Det vanligaste är att katalysatorn inte längre är fungerar korrekt. Den andra troliga saken är den bakre O2 (syre) sensorn inte längre fungerar korrekt. Andra saker kan inkludera avgasläckor, skadade avgasrör, skadade O2 -sensorledningar / kontakter, pluggad katalysator, etc". Men innan jag börjar att byta ut fel delar om någon kan läsa ut och analysera resultat från felkodsläsare icarsoft cr pro och möjligen minska risken att fel delar behöver bytas i onödan. Jag chansar med att göra visst urklipp från analysen med det som jag upptäckt är en större skillnad markerat med gult.

Frame 162/312:
Fuel system 1 status ----- CL
Fuel system 2 status ----- N/A
Calculated LOAD Value ----- 68.6%
Engine Coolant Temperature ----- 90°C
Short Term Fuel Trim B1 ----- 0.8%
Long Term Fuel Trim B1 ----- -6.3%
Intake Manifold Absolute Pressure ----- 124.0kPa
Engine Speed (Revolutions Per Minute of crankshaft) ----- 2241rpm
Vehicle Speed ----- 35km/h
Ignition Timing Advance for #1 Cylinder ----- 9.5°
Intake Air Temperature ----- 20°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor ----- 46.41g/s
Absolute Throttle Position ----- 34.5%
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.650V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 99.2%
Certified OBD Requirements ----- EOBD
Time Since Engine Start ----- 858sec.
Distance Traveled While MIL is Activated ----- 0km
Fuel Rail Pressure (gauge) ----- 14860kPa
Commanded Evaporative Purge ----- 98.4%
Fuel Level Input ----- 39.2%
Number of warm-ups since DTCs cleared ----- 1
Distance traveled since DTCs cleared ----- 27km
Barometric Pressure ----- 98kPa
Equivalence Ratio (lambda)(B1-S1) ----- 0.972
Oxygen Sensor Current (B1-S1) ----- -0.09mA
Catalyst Temperature (B1-S1) ----- 596°C
Control module voltage ----- 14.35V
Absolute Load Value ----- 16.5%
Fuel/Air Commanded Equivalence Ratio ----- 0.999
Relative Throttle Position ----- 3.1%
Ambient air temperature ----- 15°C
Absolute Throttle Position B ----- 13.3%
Accelerator Pedal Position D ----- 8.2%
Accelerator Pedal Position E ----- 12.2%
Commanded Throttle Actuator Control ----- 4.3%
Alcohol Fuel Percentage ----- 10.2%
Relative Accelerator Pedal Position ----- 11.4%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 270/312:
Fuel system 1 status ----- OL Drive
Fuel system 2 status ----- N/A
Calculated LOAD Value ----- 7.8%
Engine Coolant Temperature ----- 89°C
Short Term Fuel Trim B1 ----- 0.0%
Long Term Fuel Trim B1 ----- 0.0%
Intake Manifold Absolute Pressure ----- 27.0kPa
Engine Speed (Revolutions Per Minute of crankshaft) ----- 2438rpm
Vehicle Speed ----- 115km/h
Ignition Timing Advance for #1 Cylinder ----- 4.5°
Intake Air Temperature ----- 18°C
Air Flow Rate from Mass Air Flow Sensor ----- 5.16g/s
Absolute Throttle Position ----- 12.5%
Oxygen Sensor Output Voltage (B1-S2) ----- 0.000V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 99.2%
Certified OBD Requirements ----- EOBD
Time Since Engine Start ----- 1401sec.
Distance Traveled While MIL is Activated ----- 0km
Fuel Rail Pressure (gauge) ----- 11970kPa
Commanded Evaporative Purge ----- 0.0%
Fuel Level Input ----- 57.3%
Number of warm-ups since DTCs cleared ----- 1
Distance traveled since DTCs cleared ----- 43km
Barometric Pressure ----- 99kPa
Equivalence Ratio (lambda)(B1-S1) ----- 1.999
Oxygen Sensor Current (B1-S1) ----- 2.39mA
Catalyst Temperature (B1-S1) ----- 772°C
Control module voltage ----- 14.56V
Absolute Load Value ----- 14.1%
Fuel/Air Commanded Equivalence Ratio ----- 1.999
Relative Throttle Position ----- 2.7%
Ambient air temperature ----- 15°C
Absolute Throttle Position B ----- 12.5%
Accelerator Pedal Position D ----- 8.2%
Accelerator Pedal Position E ----- 7.8%
Commanded Throttle Actuator Control ----- 3.5%
Alcohol Fuel Percentage ----- 10.2%
Relative Accelerator Pedal Position ----- 0.0%

Vore tacksam för hjälp med om det är normala värden

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]