Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2012, 29000mil, Motor: D5204T3.
Säkring 38 löste ut första gången för ca. 2 månader sedan, jag bytte ut den, resetade felkoder och allt fungerade igen.
Sista veckorna har säkringen löst ut oftare, bilen orkeslös och larm "Försämrad motorprestanda" på displayen.
Lågt turbotryck, bränsletempmätare flipprar, turbostyrventilen utan spänning o.s.v.
Felorsak: kabelhärvan från ECM som kommer ut till höger om batteriet, går neråt och grenas under vacuumpumpen. Den del av härvan som går bakåt på motorn till bl.a. spridare och turbostyrventil skavde mot vacuumpumpens lock. Locket hade ätit sig in i härvan och nött av ledare och ställde till med kortslutning.
Jag demonterade luftrenare och batterihållare. Sedan kom jag åt kabelhärvan och kunde skarva skadade kablar med 0.75 mm2 RK och krympslang med lim. Skyddade härvan med nylonspiral.
Jag vet inte om kabeln dragits felaktigt på just min bil, men det kan vara värt besväret att kontrollera så att ni inte har samma problem. Man ser härvan och vacuumpumpen innanför batteriboxen. Kabelhärvan kostar 11 000 riksdaler och kanske måste tillverkas på beställning.
Jag fick ett liknande fel för ett antal år sedan. Då var det kabelstammen under batterihyllan som en vass gjutkant karvat i. Blev kortslutning, blåst säkring, inget laddtryck, ingen AC, ingen oljenivåkontroll och nåt mer.
Det var så jag insåg vad felet var. Det enda de helt olika system som pajade hade gemensamt var säkringen.
Ryckte lite i den tjocka härvan som går nedanför batteriet på vänster sida under pumpen. När jag drog i den löste den direkt. Provade även i fortsättningen på den stammen på framsidan av motor men då fick jag dra lite hårdare för att den skulle lösa. Men vid batteriet behövde jag bara lyfta lite i härvan för att bränna säkringen. Så jag vet nu jag ska leta brott. Största mecket blir väl att komma åt. Känns som att det är en del som måste väck. Blir lördagsjobb. Ändå rätt intressant att fler haft exakt samma problem/fel. :-)
På min bil var det vacuumpumpen som skavde mot kabelhärvan. Den sitter i änden på ena kamaxeln, en rund burk, stor som en snusdosa ungefär. Jag fick skala av härvan och skarva de skadade ledarna med ny kabel och krympslang. Satte till slut på en nylonspiral man använder för att skydda hydraulslangar.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]