av lasseeriksson - sön 14 mar 2021, 16:19
- sön 14 mar 2021, 16:19
#1435750
V70 2012, 29000mil, Motor: D5204T3.
Säkring 38 löste ut första gången för ca. 2 månader sedan, jag bytte ut den, resetade felkoder och allt fungerade igen.
Sista veckorna har säkringen löst ut oftare, bilen orkeslös och larm "Försämrad motorprestanda" på displayen.
Lågt turbotryck, bränsletempmätare flipprar, turbostyrventilen utan spänning o.s.v.
Felorsak: kabelhärvan från ECM som kommer ut till höger om batteriet, går neråt och grenas under vacuumpumpen. Den del av härvan som går bakåt på motorn till bl.a. spridare och turbostyrventil skavde mot vacuumpumpens lock. Locket hade ätit sig in i härvan och nött av ledare och ställde till med kortslutning.
Jag demonterade luftrenare och batterihållare. Sedan kom jag åt kabelhärvan och kunde skarva skadade kablar med 0.75 mm2 RK och krympslang med lim. Skyddade härvan med nylonspiral.
Jag vet inte om kabeln dragits felaktigt på just min bil, men det kan vara värt besväret att kontrollera så att ni inte har samma problem. Man ser härvan och vacuumpumpen innanför batteriboxen. Kabelhärvan kostar 11 000 riksdaler och kanske måste tillverkas på beställning.
Säkring 38 löste ut första gången för ca. 2 månader sedan, jag bytte ut den, resetade felkoder och allt fungerade igen.
Sista veckorna har säkringen löst ut oftare, bilen orkeslös och larm "Försämrad motorprestanda" på displayen.
Lågt turbotryck, bränsletempmätare flipprar, turbostyrventilen utan spänning o.s.v.
Felorsak: kabelhärvan från ECM som kommer ut till höger om batteriet, går neråt och grenas under vacuumpumpen. Den del av härvan som går bakåt på motorn till bl.a. spridare och turbostyrventil skavde mot vacuumpumpens lock. Locket hade ätit sig in i härvan och nött av ledare och ställde till med kortslutning.
Jag demonterade luftrenare och batterihållare. Sedan kom jag åt kabelhärvan och kunde skarva skadade kablar med 0.75 mm2 RK och krympslang med lim. Skyddade härvan med nylonspiral.
Jag vet inte om kabeln dragits felaktigt på just min bil, men det kan vara värt besväret att kontrollera så att ni inte har samma problem. Man ser härvan och vacuumpumpen innanför batteriboxen. Kabelhärvan kostar 11 000 riksdaler och kanske måste tillverkas på beställning.