- sön 29 okt 2023, 11:22
#1559366
Hej!
Har tagit över en V70 D5 2012 från en släkting. Bilen har stått avställd i många år och har under 10k mil på mätaren. Har gått fint i två veckor tills imorse när jag skulle hem från jobbet. Små tändningsförsök men startade inte. Inte så konstigt när jag fick se batteriet kanske…
Gjorde rent och fick igång med startkablar och tog mig hem. Men nu är den stendöd, försöker inte ens starta… Ny batterikabel skall inhandlas, såklart, men BMS-kontakten är ju också borta. Skall såklart ladda batteriet, men tycker den kunde försöka tända iallafall, har kört hem och haft den på tomgång i en timme? Kan ju vara så att det som finns kvar av kabelskon inte räcker för start, men innan försökte den iallafall.
BMS-kabeln är ju borta från minuspolen men sitter i pluspol, kan det vara därför den inte ens försöker starta? Skall jag ta bort den från plus också, verkar ju inte behövas ändå? Kan man köpa bara BMS-kabeln? Inte hittat någon iallafall. Är den krångliga att byta, försvinner ju in mot instrumentbrädan till?
Andra tankar?
(Och hur fan kan det bli så mycket oxid? Nog för att den varit avställd, men det är 100 gånger mer än jag ens sett i segelbåten, och då ligger den ändå i saltvatten med krypströmmar och dylikt…)
Försökte bifoga bilder men lyckades inte. Fick in länkar till bilderna iallafall. Funkar det inte får ni tro på mitt ord; det finns typ ingen batterisko eller bms-kontakt kvar…
LÄNKTEXT
LÄNKTEXT
Har tagit över en V70 D5 2012 från en släkting. Bilen har stått avställd i många år och har under 10k mil på mätaren. Har gått fint i två veckor tills imorse när jag skulle hem från jobbet. Små tändningsförsök men startade inte. Inte så konstigt när jag fick se batteriet kanske…

BMS-kabeln är ju borta från minuspolen men sitter i pluspol, kan det vara därför den inte ens försöker starta? Skall jag ta bort den från plus också, verkar ju inte behövas ändå? Kan man köpa bara BMS-kabeln? Inte hittat någon iallafall. Är den krångliga att byta, försvinner ju in mot instrumentbrädan till?
Andra tankar?
(Och hur fan kan det bli så mycket oxid? Nog för att den varit avställd, men det är 100 gånger mer än jag ens sett i segelbåten, och då ligger den ändå i saltvatten med krypströmmar och dylikt…)
Försökte bifoga bilder men lyckades inte. Fick in länkar till bilderna iallafall. Funkar det inte får ni tro på mitt ord; det finns typ ingen batterisko eller bms-kontakt kvar…
LÄNKTEXT
LÄNKTEXT