- lör 28 okt 2023, 11:47
Men det hindrar mig inte i att vara nyfiken på hur saker fungerar.
I den andra tråden skriver jag så här:
"Oj-oj så sugen man blev på att peta nosen runt dom krutladdningarna när man inte har 100% översikt över exakt hur hela systemet fungerar och vad som utlöser roligheterna och när dom utlöses.
Volvo har nog koll på vad man gör och varför, och om vissa punkter måste jordas före man pillar med det etc, så om jag inte råkar hitta en steg för steg beskrivning på nätet så får det bli Volvo sitt jobb."
När det gäller beskrivning på hur man gör så räcker det inte med tre amerikanare som sänder i väg ett bildäck med tre krockkuddar och ett 12 volts batteri.
90% av det man hittar på Youtube är inget att lita på.
Felet uppstod efter att ha kört över ett hål i vägen för två år sedan men varningsljuset släcktes efter ett par dagar.
Ljuset kom så på igen efter att ha kört över ett annat hål för ett par veckor sedan så om jag skulle gissa så tror jag mera på glapp i kontakt(er) än ett kabelbrott.
Retrofitp3 skrev:Haj haj!Nog vet jag att min erfarenhet med SRS system är knappa, vilket det också var för alla dom som jobbar på Volvo förut för utbildningen dom fick.
Om dina erfarenheter kring SRS system är knappa så tycker jag att du ska låta bli ärligt talat, inget illa menat här.
Men det hindrar mig inte i att vara nyfiken på hur saker fungerar.
I den andra tråden skriver jag så här:
"Oj-oj så sugen man blev på att peta nosen runt dom krutladdningarna när man inte har 100% översikt över exakt hur hela systemet fungerar och vad som utlöser roligheterna och när dom utlöses.
Volvo har nog koll på vad man gör och varför, och om vissa punkter måste jordas före man pillar med det etc, så om jag inte råkar hitta en steg för steg beskrivning på nätet så får det bli Volvo sitt jobb."
När det gäller beskrivning på hur man gör så räcker det inte med tre amerikanare som sänder i väg ett bildäck med tre krockkuddar och ett 12 volts batteri.
90% av det man hittar på Youtube är inget att lita på.
Retrofitp3 skrev: Att en rattkudde går sönder hör verkligen till ovanligheten, så jag tror knappast att felet är beläget i kudden. Däremot är det mycket mer vanligt att det är ett kontaktfel eller mer sällan ett kabelbrott på vägen från SRS-enheten till anslutningen till rattkudden. Eftersom du gjort en annan tråd om SRS felkod, så har jag räknat ut att det är sekundärkretsen det handlar om, det vill säga den bruna anslutningen till kudden. På den bruna kontaktorn så finns det 2 externa mätpunkter för att man inte ska skada kontaktorns terminaler med föremål som kan få terminalen att glappa i anslutningen, man får plocka bort rattkudden. Nu i detta läge och först då så mäter man på kablarna. Jag ser även på felkoden att det inte handlar om kortslutning utan ett avbrott/kontaktfel.När jag såg felkoden så tänkte jag det samma: Glapp i kontakt(er) eller kabelbrott.
Felet uppstod efter att ha kört över ett hål i vägen för två år sedan men varningsljuset släcktes efter ett par dagar.
Ljuset kom så på igen efter att ha kört över ett annat hål för ett par veckor sedan så om jag skulle gissa så tror jag mera på glapp i kontakt(er) än ett kabelbrott.