Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en Volvo V70 från 2009 som jag har bytt front på till en facelift från 2014. Fronten är helt komplett förutom att jag saknar dimljusen fram då dom var ganska dyra och har inte råd att köpa dom just nu.

Men nu till problemet, jag måste besikta bilen ganska snart och undrar om jag måste ha dimljusen fram eller om jag får en tvåa om jag inte har dom. Bilen kom utrustad med dimljus fram från fabrik så måste jag ha det nu?
NilsBurman skrev: fre 27 okt 2023, 16:42 Hej, jag har en Volvo V70 från 2009 som jag har bytt front på till en facelift från 2014. Fronten är helt komplett förutom att jag saknar dimljusen fram då dom var ganska dyra och har inte råd att köpa dom just nu.

Men nu till problemet, jag måste besikta bilen ganska snart och undrar om jag måste ha dimljusen fram eller om jag får en tvåa om jag inte har dom. Bilen kom utrustad med dimljus fram från fabrik så måste jag ha det nu?
Tejpa för vid besiktningen, du får annars en tvåa/(i min förvåning fick jag även "icke-godkänt" besiktning när mina dimljus(ena sida var paj)..
Jag var på besiktning av min XC90 rätt nyligen. Ena dimljuset pekade fel. Jag blev uppmanad att leta reda på säkringen för att slippa ombesiktning.

Tyvärr finns det ingen säkring till dimljusen på min XC90, så efter att ha letat ett tag fick jag vackert ta min 2:a på fredagen den 13...

På måndagen efter hade jag fixat inställningen och klarade ombesiktningen. Det tog typ en halvtimme att plocka bort plastdelar så att det gick att rikta dimljuset.

Jag är därmed av uppfattningen att dimljusen fram inte behöver fungera. Däremot får de inte blända om de finns där. Vilket jag själv tycker är rätt vettigt, och borde kontrollerat inställningen själv innan besiktningen. Förmildrande är kanske att mina dimljusen aldrig används. Därmed hade jag inte noterat den felaktiga inställningen.
Inget krav på främre dimljus, inte heller krav på att befintliga främre dimljus måste fungera.

Men om de fungerar måste de vara korrekt inställda, båda dimljusen måste också lysa. Om bara ett lyser är det inte godkänt. Bara plocka bort säkringen eller koppla loss kablarna så är problemet ur världen.

Om man, som trådskaparen, inte har dimljus monterade över huvud taget görs ingen kontroll på besiktningen, finns ju inget att kontrollera. Dimstrålkastare är inte obligatorisk utrustning, att bilen levererades ny med dimstrålkastare har ingen betydelse för regelverket alls. Det betraktas som all annan fabriksmonterad extrautrustning. Helbilsgodkännande spelar heller ingen roll här.
UnleashFusion skrev: fre 27 okt 2023, 16:52 Tejpa för vid besiktningen, du får annars en tvåa/(i min förvåning fick jag även "icke-godkänt" besiktning när mina dimljus(ena sida var paj)..
Beror på att dimljusen måste lysa parvis, alltså att antingen måste båda lysa eller inget alls. Ett fungerande dimljus och ett trasigt är inte godkänt, men två som inte fungerar alls är godkänt.
MarcusJ skrev: fre 27 okt 2023, 18:35
UnleashFusion skrev: fre 27 okt 2023, 16:52 Tejpa för vid besiktningen, du får annars en tvåa/(i min förvåning fick jag även "icke-godkänt" besiktning när mina dimljus(ena sida var paj)..
Beror på att dimljusen måste lysa parvis, alltså att antingen måste båda lysa eller inget alls. Ett fungerande dimljus och ett trasigt är inte godkänt, men två som inte fungerar alls är godkänt.
Intressant att kurvljusfuntionen med ett lysande dimljus i rondeller och korsningar är godkänt, jag stör mig en aning på enögda bilar i dessa situationer. Hittade möjligheten att inaktivera det på Nissan som vi har, så det var ju perfekt, tycker inte det gör någon nytta alls.

Satte själv ett plastlock över ena dimljuset på en annan bil förut eftersom glaset gått sönder. Minns att de funderade lite på besiktningen när han såg att det lyste bakom, men minns inte om det andra funkade…klarade mig utan anmärkning iaf.
Det finns inget krav alls på funktion eller befintlighet på dimljus.

V70 08-13 finns med och utan dimljus

V70 14-16 däremot är från början utrustade med varsellyktor.

Dessa lyktor krävs inte heller vid kontrollbesiktning, men om den ena fungerar så måste den andra också fungera samt ett antal andra krav om inkoppling i förhållande till annan belysning.
Kallas även daytime running light

Att koppla in varselljus på kablarna till dimljuset resulterar troligen i ombesiktning då lyktan inte uppfyller kraven för ett dimljus (ljusbild/nedvinkling) med mera.
SA4AFG skrev: fre 27 okt 2023, 22:59 Att koppla in varselljus på kablarna till dimljuset resulterar troligen i ombesiktning då lyktan inte uppfyller kraven för ett dimljus (ljusbild/nedvinkling) med mera.
Men att byta ut dimljusen till varselljus går bra om de kopplas in enligt reglerna för varselljus, har gjort det på min V70.

Skaffade LED DRL från XC70 2014-2016 kopplade till en Philips DRL kontrollenhet, inkopplad enligt reglementet. Bytte ljusvredet till ett utan dimljusknapp samtidigt för att undvika missförstånd. Dimljusen är ju ändå helt meningslösa i praktiken, så lika bra att skippa dem.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]