Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlarss
Tjena.
Hustrun rapporterade för ett tag sedan att hennes bil dött ganska snart efter start vid två olika tillfällen. Den gick att starta igen direkt utan problem. Jag har provkört utan att märka något och lämnade in den till en Volvo-verkstad. Bilen dog inte medan den var där, endast felkod från virvelspjäll(rätt namn?) fanns, men enligt verkstaden borde inte det ha något med stoppen att göra. Inget annat misstänkt hittades.
Idag körde jag bilen 100m till grannens garage för att kolla däcktrycket och lämnade bilen på tomgång. Den gick nu bara några minuter på tomgång. Startar direkt, inga konstiga ljud eller felmeddelanden. Den dog inte efter att den blivit varm.
Ca 8 grader här ikväll så betydligt svalare än när den var på verkstad för några veckor sedan.
Servad på Volvoverkstad i våras.
Några tips på felsökning?
Det är en automat och det sitter nåt trimjox i den. Den står också oanvänd väldigt mycket med batteriladdare ansluten om det nu betyder något.
av m2c
Har du kollat upp dieselfiltret? Min blev sådär när jag hade fullt med vatten och skit i filtret. Dock var det väldigt kallt när det blev så för mig. Men som gammal bensinbilsägare var det något jag försummat (att dränera dieselfiltret)
av mlarss
Bra idé, eftersom bilen står still mycket kanske kondenset i tanken ställer till det. Trots att vi ser till att det är full tank när vi lämnar den. Den står utomhus under tak.
Iofs tycker jag verkstaden borde kollat det...
av mlarss
Inget vatten i bränslefiltret. Jag lossade dräneringen, knackade på filterhållaren så att den tömdes i en balja. Jag kunde inte se något vatten där, för säkerhets skull slog jag i en centiliter vatten och det syntes direkt.
Jag låg under bilen och lyssnade, när den dog gick fortfarande bränslepumpen en stund. Till slut slog den av, jag antar iaf att det var bränslepumpen.
När jag spanar runt i maskinrummet hittar jag en plastarm som bara är fäst i ena änden. Ca 10cm lång, under insugsröret i plast höger sida framåt. Hittar inte var den andra änden ska sitta. Den lodräta delen mitt i bilden.
Bilagor
20231024_182404.jpg
20231024_182404.jpg (1.95 MiB) Visad 344 gånger
av binkie
mlarss skrev: tis 24 okt 2023, 19:33 Ok, tack. Kul verkstad som hittar felkoder på virvelspjället och missar att det är bortkopplat.
Det är inte bortkopplat, det är trasigt. Standard att kulan hoppar lös på dessa pga slitage. Inget att bry sig om sålänge du inte får laddtrycksläckage därifrån eller ett brutalt oljeläckage.

Spontant gissar jag på fel i motorkabelhärvan, speciellt vid batteriet alt problem med bränslepumpen i tanken.
av mlarss
binkie skrev: Det är inte bortkopplat, det är trasigt. Standard att kulan hoppar lös på dessa pga slitage. Inget att bry sig om sålänge du inte får laddtrycksläckage därifrån eller ett brutalt oljeläckage.

Spontant gissar jag på fel i motorkabelhärvan, speciellt vid batteriet alt problem med bränslepumpen i tanken.
Jo förvisso, men de kunde ju nämnt det för mig. Speciellt om det nu är så vanligt.

Finns det ingen sensor för bränsletrycket? Tycker den isf borde varna om ena pumpen lägger av. Jag hörde heller inga hack i pumpandet när jag låg under och lyssnade och den dog
Åtdragning vattenpump B230E

Alltså redan 14 är mycket på s&ar[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]