Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror att du har en abs-givare som spökar, bilen kan inte veta vad det sitter för däck på utan den räknar varven på hjulen som sedan blir en hastighet på mätaren. Tänker att en givare inter hänger med riktigt. AWD bilarna har mystiska fel på givare bak, men nu verkar denna inte vara en sådan.
Erik Å skrev: sön 15 okt 2023, 20:27
Hedas skrev: sön 15 okt 2023, 13:16 ..Så frågan är hur farthållaren läser av hastigheten?
Ganska säkert med samma ABS-pulser från drivhjulen som hastighetsmätaren..
GPS tappar man av naturliga skäl i tunnlar och eventuell navigator tvingas gå över på död räkning utifrån ABS-pulserna.
Vore ju illa om farthållaren dog där :-D
Ja det vore riktigt illa. :-D
LeifA skrev: tis 17 okt 2023, 06:30 Jag tror att du har en abs-givare som spökar, bilen kan inte veta vad det sitter för däck på utan den räknar varven på hjulen som sedan blir en hastighet på mätaren. Tänker att en givare inter hänger med riktigt. AWD bilarna har mystiska fel på givare bak, men nu verkar denna inte vara en sådan.
Som du säger är denna bara 2wd. Det låter väldigt troligt, hur tar bilen in impulserna från abs-givaren? Tar den impulserna från båda givarna och skickar ut någon form av medelvärde till bilen?
På de här bilarna finns det rullgivare på alla fyra hjulen.
Hastigheten brukar beräknas som ett medelvärde av allihop. Det kan ju vara så som skrivs ovan att du har en givare som är lite konstig och hastigheten för hastighetsmätaren inte beräknas med samma medelvärde av samma givare som för farthållaren.
Men när givare krånglar på det sättet brukar ABS eller antispinn eller antisladd eller anti-någonting höra av sig och klaga på värdena.
Hedas skrev: tis 17 okt 2023, 08:54 .. Tar den impulserna från båda givarna och skickar ut någon form av medelvärde till bilen?
Nu har jag en äldre FWD V70 -00, den gör så här:
Lyfter man ett drivhjul och låter det spinna med motorn igång (STC off. Jag putsar bromsskilvorna med vinkelslip :-D ) så visar hastighetsmätaren medelvärdet av det snurrande och det stillastående framhjulet. Men efter någon halvminut inser abs att det måste vara fel på hjulet som inte ger några pulser. ABS-lampan tänds och hastighetsmätaren hoppar upp till exakt dubbla värdet när signalen från den döda givaren förkastas. Bakhjulen är uppenbarligen inte inblandade..

Sökte du på suv däck? Finns hur m&[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]