Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Den inre styrleden behöver bytas på min V70 2.4D 2010, är det lika bra att även byta yttre då med tanke på att denna också demonteras? Vid senaste servicen sade Brandt att de främre länkarmslagringarna bak bör bytas, men frågan är om det är länkarmarna som är dåliga med tanke på att själva "ringarna" runt lagringarna är rätt rostiga?
Frankenstein911 skrev: sön 08 okt 2023, 20:07 Hej! Den inre styrleden behöver bytas på min V70 2.4D 2010, är det lika bra att även byta yttre då med tanke på att denna också demonteras? Vid senaste servicen sade Brandt att de främre länkarmslagringarna bak bör bytas, men frågan är om det är länkarmarna som är dåliga med tanke på att själva "ringarna" runt lagringarna är rätt rostiga?
Standardfel att länkarmsbussningarna går sönder på V70. Om du tänkt byta styrlederna (inre och yttre) ta även med hjulinställning.
UnleashFusion skrev:
Frankenstein911 skrev: sön 08 okt 2023, 20:07 Hej! Den inre styrleden behöver bytas på min V70 2.4D 2010, är det lika bra att även byta yttre då med tanke på att denna också demonteras? Vid senaste servicen sade Brandt att de främre länkarmslagringarna bak bör bytas, men frågan är om det är länkarmarna som är dåliga med tanke på att själva "ringarna" runt lagringarna är rätt rostiga?
Standardfel att länkarmsbussningarna går sönder på V70. Om du tänkt byta styrlederna (inre och yttre) ta även med hjulinställning.
Yes, tack! Märker man av om lagringarna (bak främre) är dåliga när man kör tro?
De yttre styrlederna brukar ta slut efter ca 20k, varför inte byta om du inte redan gjort det. Blir antagligen nära noll extra arbetskostnad att skruva dit nya i stället för de gamla..
Köp märkes / premiumgrejer hos trodo, brukar fortfarande bli billigt jämfört med att shoppa loss hos Volvo. :-)
Jepp, toe-inställningen sticker iväg så fort man rör något i framvagnen. Däremot behöver man normalt inte justera camber, caster eller KPI
Frankenstein911 skrev: sön 08 okt 2023, 20:33
Yes, tack! Märker man av om lagringarna (bak främre) är dåliga när man kör tro?
Tex. om du åker på gupp eller när vinter tid börjar glappar/klonkar/ just vid länkarmsbussningar.(har själv detta problem fortfarande då jag inte "stör" mig på oljudet men någon dag kommer den behöva bytas(ifall jag får en 2a från besiktning(iallafall gick min bil igenom utan anmärkning i September). Själva bytet skulle dock kosta runt 2500-3000kr hos Volvo. (billigare om man är händig och gillar o mekar) :

här använder Vparts en annan sorts bussning istället för original(som är gummi), har själv ingen erfarenhet hur mycket livslängden eller hur det är att ha polyuretan.
Har läst att polyuretanbussningar generellt blir stenhårda i vinterkyla och därmed skippat alla tankar på att använda sådana.. ;-)
Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]