Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrs90
Hej

Råkat ur för något märkligt. Har en V70II årsmodell 2012 som rullat strax över 30500 mil. Går som en klocka. Men till problemet. Igår morse när jag skulle köra hem från jobbet kunde jag endast använda växel 1-4 samt 6:an. När jag försökte lägga i 5:an gick det inte få i den. Jättekonstigt. Inte haft några problem tidigare. Så problemet kom från ingenstans. När jag kört bilen ca 15 min funksde det helt plötsligt utan problem att lägga i 5:an. På väg till jobbet igår kväll, samma problem. Har 6 mil till arbete. Men under denna resa gick det inte få i 5an överhuvudtaget. Samtala med en bekant som tidigare haft manuellt växlad volvo. Tipsade mig om att jag när jag stängt av bilen skulle kolla om det gick att lägga i 5an medan motorn inte var igång. Detta fungerade inte heller, vilket gör att min bekanta säger att det med stor sannolikhet inte beror på kopplingen. Så således... jag får i alla växlar förutom 5:an både när bilen är igång och avstängd. 5:an går inte att få i varken med bilen igång och kopplingen nedtryckt eller med bilen stillastående avstängd utan stt använda kopplingen.

Vad kan vara problemet?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det är kopplingen som inte frikopplar helt så brukar växeln slinka i snällt om man först anpassar motorvarvet till precis vad det brukar vara på aktuell växel och hastighet..
Kolla att det är gott om bromsvätska i behållaren, kopplingen brukar ha en egen "avdelning" i behållaren och den fylls bara på när nivån är nära max-strecket. Detta för att läckande kopplingshydraulik inte ska kunna tömma bromssystemet helt..
av dieselkenneth
Fungerar alla växlar utom 5an så kan man nog utesluta fel på kopplingen. Men gör som erik säger kontrollera nivån på bromsvätskan. Är den ok så återstår väl i princip bara fel på spakställ/växelvire eller i allra värsta fall växellådan. Om det var min bil skulle jag börja med att lossa panelen/damasken över växelspaken kommer inte ihåg hur dom sitter på din årsmodell men antagligen bara med några clips och kontrolllera att inga skruvar lossnat och att vajrar rör sig fritt,samma sak i motorrummet på ovansidan av växellådan. Ser det ok ut kolla om du ser något oljeläckage från växellåda eller vid inre drivknutar. Detta kan du göra själv utan några andra hjälpmedel än en ficklampa. Är du inte van att skruva med bilar rekomenderar jag en verkstad om du inte hittar något uppenbart. Själv skulle ja kollat olja/oljenivå i växellådan som nästa åtgärd. Efter det så återstår det nog endast växellådsbyte och då ger till och med jag upp och lämnar till verstad.

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]