Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med fläkten. Strax innan semestern lade AC:n av (skuren kompressor mm). Stod nu inför valet att satsa på semester eller reparera AC-systemet för ca: 15-20.000. Jag valde semester, vilket skulle visa sig vara ett oklokt beslut (utan att gå in på detaljer). Vid ett kraftigt oväder med kopiösa mängder regn slutatde fläkten att fungera. Några veckor senare sökte/ scannade jag efter radiostationer på radion och helt plötsligt hoppade fläkten i gång och har fungerat felfritt sedan dess. Detta får mig att undra om det finns någon förklaring till varför fläkten hoppade igång medan jag mixtrade med radion. Kan detta ha något samband eller var det en ren tillfällighet? Är detta ett tecken på att fläkten lägger av för gott inom kort?

Hoppas på svar.
Svårt att svara säkert på din fråga men jag skulle gissa att det har med fuktighet i kablaget eller i själva fläkten att göra. Är det så kan naturligtvis problemen uppstå igen men kan också bara försvinna. Har ingen aning om hur svårt det är att gå igenom kablaget till fläkten vilket annars vore mitt huvudspår.
ChristerN skrev:Svårt att svara säkert på din fråga men jag skulle gissa att det har med fuktighet i kablaget eller i själva fläkten att göra. Är det så kan naturligtvis problemen uppstå igen men kan också bara försvinna. Har ingen aning om hur svårt det är att gå igenom kablaget till fläkten vilket annars vore mitt huvudspår.
Tack så mycket för svar, Christer. Kablaget till fläkten lär vara ett helsike att ha att göra med enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet. Fläkten ska visst sitta illa till. En del på nätet påstår skämtsamt att bilen byggts runt fläkten. BMW ska ha en liknande lösning. Jag låter fläkten vara och avvaktar vad som händer med den framöver. Hur länge brukar fläkten vanligtvis hålla innan den ger upp (mil/ år)? Min har varit med ca: 22000 mil.
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]