Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Juthe
Hej!
Äger en xc70 2016 d4 som det finns en mjukvaruppdatering till. När jag frågar vad de kostar så säger runt 600 kr. Är de någon som har gjort liknande jobb runt om i Sverige och vad har ni fått betala? Anledningen till att jag frågar är att jag läst att det är gratis hos vissa volvo verkstäder.

Mvh Robban
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på. Om det är en uppdatering som ingår vid service så kostar det inget mer än vad servicen ändå kostar när du gör den.
Om det är en uppdatering som inte sker automatiskt vid service kostar det olika beroende på vad det är för uppdatering.
Om man vill ha en uppdatering som ingår vid service men inte vill göra servicen får man förstås betala vad nu verkstan vill ha för besväret att koppla in sig på din bil och tanka över uppdateringen som en enskild åtgärd. Det kan nog ligga i den storleksordningen som du nämner.
av Filippo76
Juthe skrev:Hej!
Äger en xc70 2016 d4 som det finns en mjukvaruppdatering till. När jag frågar vad de kostar så säger runt 600 kr. Är de någon som har gjort liknande jobb runt om i Sverige och vad har ni fått betala? Anledningen till att jag frågar är att jag läst att det är gratis hos vissa volvo verkstäder.

Mvh Robban
Jag betalade 780kr på Volvo har jag för mig. Det var 2021 och gällde en uppdatering som hade en förbättrad programvara för lådan.

Kan såklart skilja i pris mellan olika handlare
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick en uppdatering för min växellåda gratis, men det var för att då var bilen fortfarande inom garantitiden, så det räknades som garantiåtgärd.
En annan uppdatering skulle jag få betala för. Den innebär en förbättring av gränssnittet för Sensus. Men det var en förbättring, inte en "reparation", så den kostade pengar. Fast jag hade ett problem med att radion krånglade (exakt hur har jag glömt), och det kunde den mjukvaran eventuellt fixa, så då fick jag den också på garantin.

Nu finns ju ingen garanti kvar för de här gamla bilarna, men det visar lite hur det kan slumpa sig rätt olika vad uppdateringar kostar.
av dannesk
Om man har servat bilen hos Volvo ÅF så ingår mjukvara för motorn och växellåda. Är det Geartroniclådan så släpptes den senaste hösten 2019 som optimerar styrningen och ventilpaketet vid varm olja som gör att lådan minimerar "hugget".
Finns andra nya mjukvaror som till mediasystemet m.m. och de läggs endast in om man har problem eller behöver ladda om dom, då brukar man få betala för dom iom att det tar tid att ladda in dom. Har man inte servat hos Volvo så kan man också begära mjukvaruuppdateringar så man får in de aktuella.
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]