Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Att stoppa in en lampa och vad han nu behövde för att komma åt att titta in där, nej, det ingår inte vid service. Detta var när bilen var knappt 1,5 år gammal, så ja, det gick på nybilsgarantin.
av volvo i norr
Har varit med bilen på service och de fick även kolla upp det missljud som jag skrivit om. Jodå, det fanns där och de hörde det omgående. Bilen blev kvar på lyften och servicemannen rev isär drivningen bak. Inga synliga förslitningar i splines.
Efter konsultation med tillverkaren osv. fick de rådet att spola/tvätta ur AOC. I med ny olja och nu är det som det ska vara, dvs. tyst och inget missljud.
Kanske ändå att Volvo kände till att det kan finnas ett problem i Haldex/AOC? Hoppas detta nu inte återkommer mer.
av Desmodue
wissel skrev:Gissar på bakhjulslager, svänger du vänster o oljudet ökar/kommer så är det höger bakhjulslager.
Bara en gissning förstås.
På min var det så att det kom oljud jag svängde vänster och det var vänster hjullager som var utslitet, jag trodde tvärt om men icke.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är hjulen i ytterkurvan som belastas mest. Svänger du åt vänster belastas lagren mer på höger sida. När de belastas mer trycks de till så att glappet minskar och mindre allvarliga lagerljud upphör så länge belastningen kvarstår. När den sen släpper och hjulen går rakt fram igen, då kommer ljudet tillbaka.

Lagren får vara fruktansvärt dåliga för att det ska bli värre med belastning.
av LennartiStan
Äger XC70 2013 AWD 13000 mil. Upplever ett dunkande eller ett tuggande otrevligt ljud vi d start på 1. växel och man svänger vänster , ibland även åt höger i mindre omfattning, speciellt från stillastående och i lite uppförslut. Låter som kuggar tuggar mot varandra. Måste vara försiktig med gaspådrag då. Vid start rakt fram hörs vanligen inget oljud. Volvo service har provkört men vet inte varför. Trodde inte att det skulle kunna ske något allvarligt , det borde larma först på instrumentbrädan påstod de, men ville att jag skulle återkomma om det blev värre. Men det oroar mig. Kanske oljebyte i fyrhjulsdriften kan hjälpa??Problemet verkar mycket likt den första frågeställaren i denna tråd.
av S6024t
Var lika på min v60-16 ,haldexen var "låst" hela tiden,bytte oljan några ggr men ingen skillnad,bytte Haldexen problemet borta....

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]