Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja de var en helt annan sak.
Testa att "motionera" kolven (trycka in kolven max och trycka ut lagom med fotbromsen, gör detta tills det går lätt) och se om de blir bättre
om kolven går väldigt trögt så spruta in lite WB-40 innanför damasken och se om de går lättare.
Handbroms mekanismen skall vara inskruvad max under motioneringen.
(och för er som klagar på WB-40 så har mina bilar haft bra bromsar i över 10 år och inga trasiga damasker efter lite WB-40)
Om allt är uppsmort och motionerat så det går lätt(bromskolv glidpinnar bromsbelägg i hållare), montera ihop och bromsa kraftigt med hjulen upplyfta och gå ut o snurra på hjulen om de går lätt med bara lite lätt skrap av bromsbeläggen så är det ok, gör samma med handbroms i och ur snurra hjulen om det oxå är ok kör lite med bilen och kontrollera om ett par dagar igen.

Bakbromsen blir varm även om du bromsar väldigt lite men fälgen ska vara kall om fälgen blir varm har du bromsat väldigt kraftigt och mycket eller att bromsen ligget åt.
Om du stannar försiktigt efter en tur och du spottar på skivan o det inte fräser så tror jag att det är lugnt
volvofantast skrev:Trodde att jag fixat ena sidan men inte,har lossat elmotorn och skruvar till baka den för hand med samma resultat,nu blir det byte av bromsoken
Det är några bilar på forumet där ABS-enheten läckt igenom och trycksatt bakbromsarna.
Exakt vilka modeller/enheter som det gäller vet jag inte.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]