Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har besiktigat min D3 V70 från 2016 och fick "bra att veta", att bakre beläggen har 3 mm kvar. Nya belägg beställda som kommer om några dagar.

Men jag har ett gungande i bilen när jag bromsar. Det känns som om klossarna släpper o nyper åt, som om föraren bromsar o släpper om vartannat, ända tills jag släpper bromsen. Min första tanke var skev skiva men jag har INGET gung, vibration, ryck i ratten, om ni förstår, utan det är i bilen i sig.
Gunget kommer direkt när jag bromsar o försvinner direkt när jag släpper.

Vad kan vara tok?

Mvh
Lyft ett hjul i taget, ta hjälp av nån som håller lätt på bromsen samtidigt som du vrider runt hjulet. Då kommer du förmodligen att känna att det hugger på någon del av varvet, förmodligen pga rostfläckar på skivans insida..
Jag hade sådana vibrationer. De visade sig inte bero på skivorna alls. Jag plockade isär bromsarna fram, såg till att all rost och skit som kunde hindra klossarnas rörelse kom bort, smorde in glidpinnarna och fettade in anläggningspunkten mellan belägg och ok och satte ihop hela rasket igen.
Sen bromsade den hur mjukt som helst.
Enda förklaringen jag själv kan komma på är att beläggen gick trögt och låg och vobblade mot skivan, därav den pulserande bromsverkan.
Tack för svar
Börjar med att byta klossarna så får vi se hur det artar sig o vara beredd byta skivor bak.

Mvh

Läste följande pressmeddelande för […]

Tyvärr så är det samma fel p&arin[…]

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]