Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoinorrbotten
Jag har konstiga känningar i ratten när jag åker på kurviga vägar, rondeller och snäva längre kurvor. Det är som att ratten slår tillbaka lite och vill gå tillbaka till mittläget. Svårt att förklara..

Alla bussningar är kollade och hjulinställning gjord, samma med olika fälgar, känns dock betydligt mindre på vinterdäck.

Fick tips av en lokalverkstad att de kan vara styrservopumpen som är dålig? Går det att kolla på något sätt själv, kan inte höra något speciellt missljud på pumpen iaf. Kan de hjälpa att byta styrservoolja?

Fler tips på vad som kan fela kring styrningen eller servon?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
"Alla bussningar"
Inkluderar det dom främre länkarmsbussningarna bak?

För min förra V70 betedde sig som en hjulbent ko i kurvorna när dessa hade gett upp.
av malajo
Stefan_KG skrev:"Alla bussningar"

För min förra V70 betedde sig som en hjulbent ko i kurvorna när dessa hade gett upp.
Jag tror jag har samma problem med min v70 som ts, jag skulle iaf beskriva mitt problem liknande som ts gör.

Jag har kört igenom 3 besiktningar utan att dom har sagt ett ord om dåliga bussningar. Dom borde väl ha anmärkningar på det i så fall? Känns långsökt att dom skulle missat det varje år Bild

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

Stefan_KG skrev: fre 25 aug 2023, 22:01 "Alla bussningar"

Främre länkarmsbussningarna bak är bytta. Däcken är hankook 235/55-17.

Ska lämna in den på felsökning angående styrväxeln, verka luta åt de.. Hur kollar man den själv?

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]