Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Min V70 har elektrisk handbroms bak. På min tidigare kunde jag smörja kolven genom att spruta in smörjmedel mellan damasken och kolven. Går det att göra på denna nyare bromsok. Har sett video om hur man tar loss motorn mm och undrar om detta är nödvändigt enbart för att ge kolven lite kärlek med smörjmedel.
av JcN
(Varför vill du smörja? Kärvar oket är det en nödlösning att spreja in medel enl nedan innanför damasken)
Vad för smörjmedel har du då i åtanke? Petroleumbaserat så som wd40/5-56 eller motsvarande skall inte användas. Det kommer förstöra gummitätningar/packningar i oket. Annat smörjmedel, anser jag, inte bör/skall behöva användas om damasken är hel. Endast vid renovering av ok bör man använda ett för syftet fett vid montering av damask och kolv.

Vill du hålla bromsarna i gott och väl fungerande skick så är regelbunden rengöring/tvätt och byte av bromsvätska det du bör fokusera på. Anser jag.
Gällande demontering av motorn till p-broms finns det många olika uppfattningar om och ett par trådar här på forumet.

// Jonas
Användarvisningsbild
av apersson850
Om man nu ska smörja en kolv genom att stoppa in något lämpligt medel under damasken vill man vanligtvis också låta kolven gå hela vägen in och en bra bit ut igen några gånger, så medlet man smörjer med verkligen kryper in där det gör någon nytta. För att det ska vara möjligt måste motorn åtminstone backas, så dess lilla domkraft inte är i vägen för kolvens intryckning.
Om man då tar bort motorn får man samtidigt möjligheten att inspektera dess splines, som överför kraften till domkraften som sätter an kolven.
I de fall då oket behöver service är det rimligt att även inspektera den andra mekaniken.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]