Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det låter på din beskrivning precis som den V60 AWD - 13 jag skulle byta klossar på för någon månad sedan :bored: Kolven på en sida hade gått så långt ut så hela gummit var lossnat. Tog då loss oket, tog ut kolven och skulle sätta tillbaka gummit. Där var inget spår kvar, det var helt ärgat igen. Försökte skrapa rent men gav upp. När jag tog loss elmotorn (plasten var sprucken) var där nästan inga splines kvar till drivningen så det blev skrot. Så det blev nya klossar, skivor (2 mm under min.mått) och ok båda sidor. Den bilen har rullat drygt 22000 mil. Hade bort elmotorerna på nya oken och smorde splinsen ordentligt med karrosserifett. Delarna totalt kostade c:a 7500 kr
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Valvobil
apersson850 skrev:Nu sitter väl resterna av piggen där den sitter? I så fall återstår bara borrmaskinen.
Sticker väl ut en halv centimeter eller så. Men ja, det är väl borrmaskinen i så fall.
av Valvobil
lennarte skrev: tis 01 aug 2023, 12:58 Det låter på din beskrivning precis som den V60 AWD - 13 jag skulle byta klossar på för någon månad sedan :bored: Kolven på en sida hade gått så långt ut så hela gummit var lossnat. Tog då loss oket, tog ut kolven och skulle sätta tillbaka gummit. Där var inget spår kvar, det var helt ärgat igen. Försökte skrapa rent men gav upp. När jag tog loss elmotorn (plasten var sprucken) var där nästan inga splines kvar till drivningen så det blev skrot. Så det blev nya klossar, skivor (2 mm under min.mått) och ok båda sidor. Den bilen har rullat drygt 22000 mil. Hade bort elmotorerna på nya oken och smorde splinsen ordentligt med karrosserifett. Delarna totalt kostade c:a 7500 kr
Hade du inte problem att få loss slangen från oket? Det måste ju hända ”alla” att piggen rostar fast, tänker jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
På den ena slangen gick "piggen" av. Jag drog dit slangen ändå. Den är förmodligen till för att inte slang kopplingen ska kunna röra sig i ytterläget på fjädringen. Säger bilprovningen något får jag byta slangen då.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]