Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gabriel skrev:Jag använde några som jag haft liggande många år, de ser ut typ som de här: https://www.swedol.se/fjaderspannare-du ... 70570.html
Jag upplevde inga direkta problem.
På både de två varianterna jag har blev det problem då änden på själva skruven landade på nedre fjädertallriken efter en stund. Ca 50% av fädertallriken är väldigt stor.
Fjäder.PNG
Fjäder.PNG (512.44 KiB) Visad 567 gånger
berrabus skrev: mån 03 apr 2023, 16:19 Då kan jag meddela att det är olika fjädrar på en XC70 Dynamic/Sport och en vanlig XC70.

Trodo har listat ut vilken fjäder jag skall ha vilket är samma som XC60 R-design.
Jag står inför samma problem nu med att hitta fjädrar till min XC70 Sport edition -16. Vill helst inte välja standard fjädrar då jag köpte just sport edition för att få ett lite styvare chassi.
Hur kom du fram till att det skulle vara XC60 R-design fjädrar till XC70 Sport? Låter lite märkligt, men om du har köpt och monterat utan problem så går jag gärna på din rekommendation. :-)
virtq skrev: Jag står inför samma problem nu med att hitta fjädrar till min XC70 Sport edition -16. Vill helst inte välja standard fjädrar då jag köpte just sport edition för att få ett lite styvare chassi.
Hur kom du fram till att det skulle vara XC60 R-design fjädrar till XC70 Sport? Låter lite märkligt, men om du har köpt och monterat utan problem så går jag gärna på din rekommendation. :-)
Det var Trodo som kom fram till det :)

Ja de är monterade och de passade.
Jo precis det nämne du, men tänker mer på hur du bar dig åt eftersom jag fyllde i mitt reg. nr . på Trodo men fick inte fram samma information. Den ger mig bara flera olika varianter som är till standard chassit.

Jag gjorde dock så att jag gick in på Bilia och bad om att få offert på byte av fjädrar bak och fram på min bil. Höger fram och vänster bak har gått av så jag behöver byta rubbet.
Kan därmed bekräfta genom offerten att det är VO 31290325 som gäller för framfjädern, men för bakfjädern så anger de VO 31360380. Söker man på de numrena så verkar framfjädern, som du precis nämnt, användas i XC60 R-design, men bakfjädern är till Volvo S80 och där verkar det inte finnas några piratdelar som är länkade till det OE numret. Så där blir det problem. Volvo vill ha 1539:- per fjäder så det känns inte särskilt lockande...

Det vore intressant att se vad du får fram för del till bakfjädern på Trodo som verkade hitta rätt till din bil.
Då jag lagt ordern valde jag att de skulle verifiera att fjädrarna passade min bil och de återkom ngn dag senare och meddelade att jag skulle ha dem till XC60.

Mig veterligen kan man inte kolla via Trodo innan man lagt en order.

EDIT: Verkar onekligen som det är original som gäller för bakfjädrar eller begagnade från en lågmilare.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]