Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojo1234
För forumets skull skriver jag ned fortsättningen på mina ABS/ESP problem: Jag var hos en verkstad som ville byta både givare och hjullager bak. Dock tyckte jag att jag skulle klara det själv så jag beställde hem hjullager och ABS-givare. Dock visade det sig att på AWD inte finns någon krams eller magnetring på hjullagret (dock verkar det vara så på FWD) utan magnetringen sitter på drivaxeln. På ena sidan hade det rostat kring fästet för ABS givaren vilket gjort att den 'lyft' lite från sin ursprungliga position. Jag skrapade rent från rost, sprayade på ett tunt lager färg och monterade de nya givarna (utan att byta hjullagren för de verkade ok). Torkade också rent magnetringarna på drivaxlarna från smuts (tror inte det spelar någon roll). Nu fungerar ABS igen, har kört många mil. Dock vet jag ju inte om det var rosten eller givarna som orsakade det förra problemet. Original satt det givare från ATE, jag satte dit givare från Delphi (för de var billigare). Det ligger kvar några felkoder som gör att att farthållaren inte fungerar men jag räknar med att det är sparade koder som inte kommer tillbaka om de släcks, har dock ingen egen dator för det så får lösa det senare.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]