Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samwaf
Hej alla glada!
Köpte en XC70 D5 2011 nyligen och när jag kör den växlar den super fint upp genom växlarna. Men märker inte av att lock up går i o sänker varvtalet med ca 200-300 rpm när jag ligger på jämn fart i säg 100 km/h. På dom bilarna jag haft tidigare med automat har det varit så. Har jag fattat fel med funktionen på denna låda. Den varvar ca 1800-1900 i 100 km/h.
Mvh Samwaf
Användarvisningsbild
av Momentum
Lådan har "slipping lock-up" så den ansätter delvis lock-up tidigt vid låga varv, för att sedan nypa till helt, full lock up på en D5 sker väldigt tidigt, min D5 AWD gör det redan vid en 50-60 även i motlut
Användarvisningsbild
av apersson850
När lådan är varm växlar den praktiskt taget från lockup på femman till lockup på sexan i samma manöver. Man kan ev. se att sänkningen av varvtalet saktar av lite på mitten, men det är en väldigt kort stund som den ligger kvar med momentomvandlaren öppen efter växlingen.
Om man växlar manuellt och exempelvis lägger i trean väldigt tidigt, då går den en stund med öppen momentomvandlare innan låsning sker.
Vid 2000 r/min gör min D5 (från 2012) 107 km/h och vår D4 från 2016 gör 115 km/h. Den nyare är lite högre växlad.
Varvtalet vid 100 km/h ska vara ungefär 1900 r/min när lockup gått in, så det stämmer.
Enklaste sättet att se om man har lockup eller ej vid landsvägskörning är att lägga lådan i D, använda farthållaren och köra på en kuperade väg. Om lockup ligger i ändrar sig inte varvtalet, eftersom farten hålls konstant, men utan lockup växlar lådan ner hydrauliskt när det går uppför, och tvärtom, så då varierar varvtalet trots konstant fart.
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag har en enkel blåtands moj till OBD uttaget och ett program i telefonen - car scannner - där kan man exempelvis så status på lockup/slipping lockup, momentet i växellådan, tempen på oljan, momenten i haldex osv
Lite kul, kostade inte många kronor
Var till nytta nu då reglerventilen till AC kompressorn strulade, syntes tydligt hur det inte var nog tryck i systemet
av Samwaf
Tack för mycket kompetenta svar.
Känner mig helt nöjd tack vare era förklaringar.
Trevlig sommar!
Mvh samwaf

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]