Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimDAndersson
Hej på er!

Fick nyss AC-kompressorn bytt på verkstad. (Välkänd verkstadskedja som inte är Volvo). De bytte kompressorn till en av märket "Nissens". Av vad jag kan märka så fungerar kylningen bra, men kompressorn har ett varvtalsberoende ljud som har rätt så hög volym. Vid 1500 varv/min låter det ungefär som när man backar i lite högre hastighet. Ljudet kommer stötvis oavsett utomhustemperatur. Om AC:n behöver kyla kupén slår kompressorn till och går kontinuerligt och låter efter ett tag inte särskilt mycket. Bilen är en V70 2011 D3 med IAQS.

Jag har en videofil där man hör väldigt tydligt men vet inte om det går att bifoga en sådan här.

Någon som har erfarenhet och vet om det är normalt eller inte?
av tobby
Jag bytte AC kompressor och kondensor på min V70 2011 efter att kompressorn rasade för förra ägaren. Kompressorn kom "pre-filled" med olja så jag fyllde inte på någon olja. Sen fyllde jag systemet med vad jag trodde var rätt mängd EnviroSafe R134A ersättning. Skulle jag nog inte gjort, den lät ibland så som du beskrev som om man backar i högre hastigheter, ljudet upphörde om jag stängde av och startade ACn igen. Sen blev jag less och lämnade in bilen på en ordentlig AC service hos bilia, dom tömde det gamla, fyllde på mer olja eftersom tydligen ska man fylla i olja i kondensorn också om man byter denna, och fyllde i rätt mängd gas. Nu låter ACn som den ska, ingenting. Jag tror det har och göra med antingen att det var för lite olja i systemet, eller på tok för lite gas, teknikern sa att han bara fick ut ungefär hälften av vad som egentligen skulle vara i systemet. Hoppas det var till någon hjälp, återkom gärna med hur det går!
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.