Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anonymus14
Hej, satte in en baslåda + slutsteg för nån dag sedan. Första kvällen så gick larmet men nu har det inte gått på några dagar sen när jag var på batteriet och kopplade av minusen sen satte på den när jag skulle pilla med kablar till steget, så gick larmet nu igen det har aldrig gått innan bara nu när jag satte i baslåda. Pillade bara på högtalarkablarna och inga andra, bilen blinkar inte till heller nu när man trycker lås den blinkar bara när man låser upp. Kan inte hitta någon annan med samma problem så skapar en ny tråd.
Edit bilen varnar för huven öppen
Detta angår en V70 - 12
Att den inte blinkar när du låser, det är väl en inställningssak från menyn?

Att larmet går, vet inte om huven är med i larmkretsen på en -12 men steg #1 är att bygla kontakten som känner om huven är öppen för att ta bort den möjliga orsaken. 2-polig kontakt vid sidan av kylaren på passagerarsidan.
Det låter som att det är fel på huvgivaren, och att du monterade en baslåda har bara gjort att du varit under huven och kopplat bort/på strömmen. Då bestämde sig huvgivaren för att börja krångla. Så det har nog inte med själva baslådan att göra.
apersson850 skrev:Det låter som att det är fel på huvgivaren, och att du monterade en baslåda har bara gjort att du varit under huven och kopplat bort/på strömmen. Då bestämde sig huvgivaren för att börja krångla. Så det har nog inte med själva baslådan att göra.
Det ska tydligen vara ett känt fel med att den sensorn ger upp och tror att huven är öppen…
berrabus skrev: tis 09 maj 2023, 12:30 Att den inte blinkar när du låser, det är väl en inställningssak från menyn?

Att larmet går, vet inte om huven är med i larmkretsen på en -12 men steg #1 är att bygla kontakten som känner om huven är öppen för att ta bort den möjliga orsaken. 2-polig kontakt vid sidan av kylaren på passagerarsidan.
Tack så mycket ska testa detta imorgon!
Jodå, huven är med. Om jag stödladdar batteriet i min 2012:a och då försöker låsa bilen med huven på glänt, då låses dörrarna men blinkandet uteblir. Blinket kommer inte förrän jag tagit bort batteriladdaren och slår igen huven.

Så om huvgivaren tycker huven är öppen när du larmar på, då låses bilen och larmet slår på, men huven ingår inte i larmningen, för den är redan öppen. Tror bilen. Blinkandet uteblir som signal på att något är tokigt.
Om då givaren efter ett tag signalerar stängt, då fullföljs pålarmningen med att inkludera huven, som nu verkar stängd. Om då givaren efter ytterligare en tid indikerar öppen igen, går larmet. Då är ju huven inkluderad i larmslingan igen.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]