Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tju2an
Tjena!

Äger en v70 D4 från -16.
Den är utrustad med parkeringsvärmare vilken hade vart gött att nyttja nu i kylan.

Den beter sig på ett underligt sätt som jag inte blir riktigt klok på.

Om jag startar värmaren med motorn av, så går den igång som den ska, men börjar strax "sputtra" med kraftig rök som följd. Sen stängs den av. Inom ca 3minuter för det mesta.

Om jag startar värmaren med motorn på tomgång beter dig sig likadant.

Om jag däremot kör bilen, så fungerar värmaren kanonfint och hjälper motorn upp i temp betydligt snabbare än om jag hade kört utan.

Så fort jag kommer till ett rödljus däremot, dröjer det inte länge (10sekunder) innan värmaren sputtrar på nytt igen med följande kraftig rök, och slocknar.

När man står bredvid och lyssnar, låter och känns det nästan som om någon "blåser ut ljuset ".

Batteriet är ett Varta 80Ah AGM. Inkopplat med tändning av och värmare av visar det 12.3V i -15°C. Samma batteri varnade efter några veckor på utomhusparkering för låg battnivå, men efter 50mil nonstop återkom aldrig det meddelandet.

Jag har testat att koppla in ett known-good 62Ah parallellt med Vartabatteriet. 12.3V + 12.9V gav sammanlagt 12.45V. När värmaren startar dippade denna spänning till 12.1V. Ihopkopplingen skedde med startkablar, vilket kanske inte är det bästa.

Verkstan (Volvo) hittar inga felkoder på värmaren.

Känns som att ett nytt AGM batteri är nästa steg att testa, men jag utesluter gärna andra alternativ innan jag lägger 2 lakan på ett nytt batteri (i onödan).

Här är en videoklipp på hur värmaren uppför sig. Inte görmycket"sputter" ibjust detta klipp(spola fram ca halvvägs).

Vad tror ni, missar jag någon uppenbar detalj eller har bilen uppfunnit ett nytt fel?

Tack på förhand! :-D
av tju2an
Hej igen!

Tänkte komma med en liten uppdatering

Testade att starta motorn, och varva upp den i ca 1500rpm och starta dieselvärmaren. Den gick i ca 3.5min innan den slocknade igen med kraftig rök. Misstänker därmed att det inte borde vara batteriet?

Sett (om man googlar på rätt ord) att vissa har snarlika bekymmer med att cirkulationspumpen är kass och att överhettning orsakar avstängning av värmaren.

Skulle detta kunna vara fallet i mitt case också tro? Att fartvinden i minusgrader är good enough för att kyla ner värmaren? Låter lite långsökt givet hur skyddat värmaren sitter? Och borde inte verkstan ha fått några felkoder på detta?

Tack igen :-)

//Filip
Användarvisningsbild
av pb81
Ja det är ju säkert pumpen då, för när motorn är igång så cirkulerar ju vattnet. Bästa flöde har du ju vid närmre 2000rpm och uppåt.
av tju2an
For the record, för den som läser framgent:
Plockade isär hela brännarn, dränkte kärnan med "stålullen" i bensin och satte eld på grejorna några gånger. Därefter funkade den kanon och har så gjort två vintrar i rad. Igensotad är teorin.

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]