Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusjj1
TommyP86 skrev: tis 04 apr 2023, 06:44 Säger dom att du inte behöver hjulmätning är det en oseriös mek.
Jag frågade PT igen, han hade missat att lägga till hjulinställning. Enligt honom är det en rekommendation från Volvo att göra hjulinställning. Nu är priset istället 5200kr.
av berrabus
Marcusjj1 skrev: Låter som ett verktyg i den prisklassen jag också tittat på!

Jag fick en offert av Volvo ÅF på 3900kr för byte +material. Ingen hjulinställning behövdes enligt personlig tekniker.

Jag planerar att köpa Lemförder bussningar från Tyskland och byte själv :-)
Jag har för mig att det kostade ca 6000 inkl material när jag kikade och det blir väl ngt sådant för dig inkl material.
Om det är värt att göra själv? Upp till var och en att bedöma men då jag har möjligheten att göra det samt tycker det är lite roligt när jag väl satt igång tyckte jag det var det.
Sedan om man summerar allt som behöver göras under årens lopp blir det en ganska stor peng i slutändan när tusenlapparna läggs ihop vad det skulle kostat att lämna in.

Nästa steg för mig är ju att byta fjädrarna fram. Bara materialkostnaden skiljer 2000 SEK mellan om jag köper på Volvo eller webbutik. Sedan tillkommer arbetskostnad om den skall lämnas in. Dock oklart vad den ligger på.
av Marcusjj1
Nu är mina bytta! Jag gjorde det själv med bilen på pallbockar. Tidsåtgången blev 4 timmar ca.
Det var riktigt välbehövligt. Bilen är en my13 som gått 19000mil. Den ena bussningen hade flyttat sig i sidled över 1cm och var helt lös. Den andra sidan var på väg mot samma öde.

Passade även på att byta krängningshämmarstagen.

Sköt bort de gamla bussningarna med lufthammare, gick som smort. Ca 10 sekunder att få ur den!
Köpte pressverktyg från Tyskland för 1350kr. Funkade bra
Bussningar Lemförder 600kr för båda från Tyskland.
Krängningshämmarstag SKF 350kr för båda från Tyskland.

Bilen blev helt annorlunda! Nu ligger han still på vägen och oroligheterna är borta.

Hjälper gärna till med frågor om någon annan behöver rådgivning och ska byta själv! :-)

PS. Gick så bra så att jag åkte på att göra svärföräldrarnas bil framöver också. Deras är en my14 och de fick anmärkning på besiktningen
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]