Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
VolvoB20 skrev:
para skrev:575-liter är väl under insynsskyddet eller till fönstrens nederkant va?
Så packar man upp till taket blir volvos siffror bättre pga kantigare kaross
Att mäta under insynsskyddet är ju helt irrelevant. Det gynnar ju dessutom bilar utan sidobakrutor eller med sidobakrutor som är smala som skottgluggar och bilen består bara av plåtytor med extremt hög midja så insynsskyddet hamnar nästan i takhöjd.
Håller med! Men många tittar bara på siffrorna.
Kolla på XC90.... 530l , som en liten småbil....
av mattish
Pxu skrev:Men hörrrni, ni som tycker Mondeo/Superb lastar mycket... inte har ni haft bilarna bredvid varandra och mätt??
Dessa två kombis som av nån anlednind sägs ha stora bagage är ju rejält trängre än 245 och 945. Mät och jämför får ni se. Det skiljer decimetrar åt olika håll till gamlingarnas fördel! Skodan är ju supersmal. Även gamla V70 00-08 års har lite större bagage än dagens V70, om man mäter själv alltså. Framförallt har höjden i lastöppningen minskat med 5 cm, inte mm.
Och jag vet inte hur många gånger jag svurit över det låga taket i bagaget när jag ska lasta min V70, den är 5-6 cm lägre i öppningen än 965:an.
Och decimetrar kortare och smalare! Inre bredden i både fram- och baksäte är inte bredare än 965/945, trots att V70 är ca 13 cm bredare! Enda mått som är bättre i V70 är höjden i fram/baksäte. Feta otympliga osmidiga utsvullna paddor är vad dagens bilar är, men det är väl så vi vill ha det. (?)

XC90 har jag inte mätt, bara tittat i, och det är heller inte stort!
Varken Mondeon eller superben är ingen storlastare, saknar framförallt bredd! Men kupéutrymmena är betydligt bättre i båda än i volvon på längden! Bredden vinner volvon på. Octavia lastar mer än superb.
Användarvisningsbild
av daSea
Kollade runt noga i bilhallen innan jag bytte sist. Var inne på Ford S-Max länge men när man provade den var den inte mycket större invändigt... luftigare ja, men det berodde på en högre takhöjd, annars var det inte mycket mer plats. Likaså bagaget... lite högre takhöjd bara...

Säljaren på Volvo/Ford här i stan bad mig då prova Mondeon som skulle vara större. Var den det? Nej... han blev förvånad själv. Vi jämförde utrymmet i kupén och framförallt i baksätet och det var inte större än i V70:n som han trodde... Mondeon var också större förr... precis som de flesta bilar var.

XC90:n provade jag också, men det är inte jätte mycket mer plats i den... och som sagts tidigare, känns sådär att byta till en bil som känns omodern i jämförelse med V70:n angående instrumentering m.m. Annars är jag fortfarande lite sugen på Volvo-suven... kommer ner bra i pris gör de nu med när nästa generation är på gång...

Är dock tveksam till 7 sittplatser... stjäl inte den extra sätesraden utrymme från både baksätet och bagaget? Någon som vet? Jämfört med de tidigare 5-sitsiga varianterna... Nu hittar man ju bara de 7-sitsiga i bilhallarna. Ska man köpa en XC90 får det ju inte vara en tidigare än MY12. Det var då den senaste uppdateringen kom på den modellen...
Användarvisningsbild
av daSea
Skoda skulle jag aldrig skaffa mig... även om benutrymmet är bra i Superben. En kollega har en sådan... men fy vilken tråkig bil... komfort, körglädje, design m.m. usch!
Användarvisningsbild
av Snacksalig
XC90s lösning för tredje stolsraden är lika simpel som genial. Även med sätena uppe finns rum för en större hund, och med dem nedfällda tar de ingen plats alls.
Tyvärr gör de dock att reservhjulet försvinner.
Användarvisningsbild
av EjS
Köp ett släp. +5000 L för 10000 SEK. Om man ger lite extra får man ett släp med 2 axlar som lätt går 120 km/h fulllastad.

Det användar jag när vi åker i sommarstuga. Bra också när man ska ha grillkväll på stranden. Grill, trädgårdsmöbler, hela skiten med utan problem.

Och då är man ju också riktig xc livsstil!
av Diesel123
Kollade på toyota avensis kombi 2008 större utrymme både baksäte och bagaget v70 baksätet trångt är bara 180lång sen ska man kolla förbrukningen så ligger avensis 0.7blandad medans v70 nästan 9,5L och körglädje lika med noll prus elproblem toyota är känt driftsäker och minst elproblem.
av LOB
Siffrorna om liter volym du redovisar om andra kombimodeller är antagligen volymen upp till där rutan börjar. Det som gör Volvo kombi (fram till V90) stora laståsnor är ju att vinkeln på bagageluckan (c-stolpen ?) är närmare 90 grader. Det är därför du kan lasta tvättmaskinen i en V70 men knappast i en Golf kombi..
av binkie
Diesel123 skrev: sön 16 apr 2023, 12:04 Kollade på toyota avensis kombi 2008 större utrymme både baksäte och bagaget v70 baksätet trångt är bara 180lång sen ska man kolla förbrukningen så ligger avensis 0.7blandad medans v70 nästan 9,5L och körglädje lika med noll prus elproblem toyota är känt driftsäker och minst elproblem.
Tråden är nästan 10år gammal...
Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Ptja finns ju alltid riktig kylarrengöring an[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]