Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I vinter har det hänt två gånger att ett framhjul gnisslat som bara den första 10-20 minuterna, så har det försvunnit.
Det låter metalliskt, och hörs bara när jag rullar framåt, inte bakåt.
Speciellt illa vid fullt rattutslag.
Först tänkte jag på hjullager, men det gnisslade redan från start i låg fart.

Båda gångerna hade jag haft dieselvärmaren på, och det är väl vid hjulet dieselavgaserna från värmaren går ut.
Men det är bara en wild guess.

Tackar för förslag på vad det kan vara!
om det inte är anliggande broms...
Kolla om skivorna håller sig svala efter en provtur med minimal användning av färdbroms.
Även efter normal användning kan man känna om skivorna på vänster och höger sida håller samma temperatur. Ta det försiktigt bara, de kan vara rejält heta om man kört i stadstrafik :-/
Om det är sten mellan skiva och bromssköld låter det mera som skrammel. Olika ljud varje gång. När jag råkar ut för detta (händer ganska ofta) brukar jag stanna, lägga i backen och dra på en kort sträcka. Har hänt att jag varit tvungen att ta av ett framhjul och peta bort stenen. Händer ofta på våren innan allt utlagt grus har sopats bort.
För mig gnisslade det så förbannat att det inte gick sitta i bilen, slet bort och kollade allt men kunde inte hitta någon sten, så lämnade in bilen så dom fick ta en närmare koll.
Verkstaden hittade heller inget, men efter att de monterat på hjulet igen så slutde det.

Nu för inte så länge sedan, hade jag gnissel igen, då var det hjulbultarna som satt löst
Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]