Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cutekid
Har hemma en otroligt fin och välskött manuell xc70 D4 181hk som har gått 19700mil. En ägare sedan ny och den är otroligt pedantiskt skött. Upplever hela bilen i mint condition både maskinellt, kaross och inredning. Den har servats på volvo enligt serviceboken av en och samma servicetekniker under hela tiden vilket också känns bra. Kamrem är bytt, inga missljud från motor, fjädring mm och växellådan känns tight och bra. Helt ok utrustning med bla voc mm. Inredningen känns som ny och lacken är väldigt fin och jag har bara hittat två små stenskott. Så en otroligt välvårdad och fin bil.

Hur ställer man sig till miltalet vid ett köp? Är det något som jag behöver hänga upp mig på eller är det bara att njuta av att jag har gjort ett ev fynd och bra köp?
av skarj
Lätt att byta, är väl egentligen bara att se till så att 4wd fungerar om ja och du vill ha bilen, byt haldexoljan efter inköp, eller pruta med det i köpet om det är en firma. Men du gör bytet själv till en kostnad av under 500 kr, samt 30-60 minuter utan problem.
Ny haldexolja samt en burk bromsrengöring är vad som behövs. Samt något att få in den nya oljan med.
av skarj
Byt även växellådsolja (om automat), lär inte heller vara bytt om det hållit sig på Voloverkstad.

Edit. läste nu att det var en manuell, så bortse från detta meddelande, men det får stå kvar för ev. andra köpare som i sin tur köper en auto.
Senast redigerad av 1 skarj, redigerad totalt 0 gånger.
av HakanF
Milen på en sådan bil är inget bekymmer. Men haldexen, oljebyte och även kontrollera att haldexen fungerar 20 000 mil utan oljebyte kan ha pajat elmotorn till haldexen.
av Gabriel
Möjligen kan du överväga oljebyte även i bakaxel, manuell växellåda och vinkelväxel. Det tror dock inte det är lika befogat som i Haldex, men skadar inte. Jag upplevde att min manuella låda blev distinktare och mer lättjobbad när jag bytte olja vid ca 10.000 mil.
Kolla om bromsvätska är bytt eller gör ett eget byte. Se även till att, vid byte, dränera ut bromsvätskan till kopplingen. Det förekommer att slavcylindern havererar och min personliga uppfattning är att det kan förebyggas genom att se till att bromsvätskan i den är ny och fräsch.

Kontrollera taket ovanför vindrutan efter stenskott och rost. Är den felfri och om det inte redan är gjort så sätt en remsa stenskottsskydd där.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]