Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej! Tycker min nyckel kräver lite väl ofta batteribyte.

Har bytt i januari batteri ( dubbla batterier) och nu varnar den igen.

Kan det ha med att göra om man lämnar bilen på tomgång och har nyckeln i fickan och går iväg? Tänkte om nyckeln håller på "söka kontakt " och tar mer ström då?

En kollega sa att det går att ladda nyckeln via nyckelslottet om man har volvo loggan uppåt? Men det tror jag inte på.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Låter ju riktigt extremt.

Jag byter i min när jag "kommer på" det. Dock ingen keyless (så bara ett batteri), så min drar ju inget mer än vid upplåsning/låsning.

Du har inte nyckeln förvarad nära bilen, så den försöker kommunicera av den anledningen?

Eftersom batterierna inte är uppladdningsbara (sanning med modifikation, men inget man gör till vardags), eller har någon trådlös laddning, så laddas det inte, nej :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Falconblå, En gång är typ ingen gång. Hade antagit att batterierna inte va de bästa, kanske legat länge mm innan du köpte de. Hade provat med helt annat och välkänt märke och set därefter, inte samma som de som sattes i under januari

Känns mer som att bilen söker efter nyckeln om man går iväg med den och inte tvärt om tänker jag

Det andra låter som något han drömt om :-)
Bilen talar om när batteriet i nyckeln börjar bli dåligt. I alla fall när man har keyless.
Ibland har jag råkat ut för onormal batteriförbrukning, men det har oftast berott på att det varit lite dålig kontakt mellan batteriet och nyckeln. Så batteriet var bra, det bara såg inte ut så.
Tackar för snabba svar, nä precis jag tror inte heller på att dem laddas upp när man trycker in den i nyckelslottet, får prova med ett annat fabrikat och inköpsställe, dem här var från lokala byamacken så dem har nog hängt något år där
Har ni mätt batterierna så att de verkligen är slut? Min varnar också när jag öppnar med nyckel, öppnar jag med keyless (nyckeln i fickan) får jag ingen varning. Detta började efter att batterierna var slut och byttes. Jag tror att batterivarningen ligger kvar och aktiveras ibland när man låser upp med knapp på fjärrkontrollen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt, det gäller att hålla sig till välkända märken annars kan många bilar fortsätta tjura...
Jag bytte nyligen i båda nycklarna till min bil (2st/nyckel), efter att en av dessa varnade för dåligt batteri.
Körde på Varta från Apotea (av alla ställen), tyckte de hade bra priser.
https://www.apotea.se/varta
Fick en av mina nycklar utbytta på försäkringen då den började dra ur batterierna på bara några månader.
Det verkade hända lite då och då enligt åf. Inte vanligt men inte heller ovanligt.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]