Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Ny på forumet, vill höra om någon kunnig har input om detta:
Jag hade min V70 D3 MY16 på din årliga servicen hos märkesverkstaden i måndags. Blev även rekommenderad att byta bromsklossar och skivor bak då de var slitna, så lät dem fixa även detta.
Idag (onsdag) när jag kört hem från jobbet - 7 km landsväg i lugn takt utan större inbromsningar - kände jag direkt att det luktade bränt när jag steg ur. Det bolmade ut rök från höger bakhjul, var nästan på väg att hämta brandsläckaren...
Testade att köra framåt (när hjulet hade svalnat), men det var ingen broms som låg på.
Ringde min "Personliga Servicetekniker" på verkstaden, fick till svar att det kan vara bromsoket som gett sig. Givetvis hade det absolut inget att göra med att han fixat med bromsarna två dagar tidigare. "Du får väl komma hit med bilen så kollar vi". Jag förklarade att jag INTE ville köra de 4 milen till verkstaden med tanke på hur överhettat det var efter 7 km.
Det fick bli Volvo Assistans - bärgning istället.
Väntar nu med spänning på vad jag får för besked imorgon.
Vad tror ni - är det en tillfällighet eller har serviceteknikern missat / sabbat något? Jag hunnit köra c:a 60 lugna km efter servicen.
Jag är inte den som är den, men blir bromsen så varm att det ryker kraftigt i från den så är det mycket stor risk att du bränt fettet ur hjullagret. Sen hade jag krävt att de byter skiva och belägg också. Beläggen blir "glasade" rätt fort vid hög värme. Skivan slår sig också.
Det är väl klart det är verkstaden som klantat sig med detta, Det är väl inget att fundera på. :-o
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]