Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:
andersuw skrev:... på Shellmacken vid E4:an nära Strömsnäsbruk, strax norr om Markaryd...
Då kunde du ju tittat in, när du ändå var så nära!
Av en händelse hade jag faktiskt redan noterat att du befinner dig alldeles i närheten. Fast när det begav sig hade jag skam till sägandes inte ens lagt märke till din existens. :oops: Det hade varit trevligt med en gemensam fika annars. :D

Men jag hade också lite bråttom hem eftersom flyget ner till Kristianstad var försenat. Det var nog bland de snabbaste billeveranserna de gjort hos Kristianstads Automobil. Jag spenderade mindre än en timme där trots att jag inte ens sett bilen IRL före dess. Kom ändå inte iväg förrän omkring kl 14 och var hemma igen först omkring kl 22.
av Familyman
Tjohoo!

Det blir en väldans "bump", men eftersom jag tidigare i tråden angett förbrukningssiffror gällande min D4 VEA 8-Aut,
så vill jag nu efter dryga 4808 mil på snart 2 år knyta ihop säcken och redogöra för den verkliga förbrukningen.
Here we go:
Motor: D4 VEA FWD Polestar 8 speed Aut. MY16.
Mätarställning: 48089 km
Generell körstil: Hård. Motorn har definitivt fått bekänna färg... och det rejält.
Snittförbrukning enligt VOC: 6,0 l/100km
Snittförbrukning enligt Tankomat Pro(pump till pump): 7,36 l/100 km
Tilläggas bör att bränslevärmaren har fått gå konstant när det har varit kallt ute(+5 och nedåt),
vilket självklart har haft sin inverkan på förbrukningen.

Slutsats: Motor+låda+optimering.. en angenäm bekantskap, som bringat mycket körglädje de senaste (snart) 2 åren.
Den av fabrikanten angivna snittförbrukningen går förvisso att uppnå vid körning över kortare sträckor,
men vill man använda bilens register och ha kul, så bör man förvänta sig markant högre förbrukningssiffror.
Personligen så tycker jag inte att 0,74 l/mil är så speciellt mycket med tanke hur grymt hårt den är körd.

//Familyman
av andersuw
Hade glömt bort att det fanns en särskilt tråd om bränsleförbrukningen på just V70 D4 FWD med VEA-motor. När jag sist skrev i den för snart två år sedan hade jag precis köpt min V70 D4 -15 FWD VEA med åttastegad automat och visste därför inte allt för mycket om förbrukningen. Nu vet jag lite mer så jag skriver några rader till.

Det här med blandad körning beror ju väldigt mycket på blandningen och körsätt gör ju sitt till det också. Alltså hoppar jag över bådadera och konstaterar istället följande: På landsväg drar bilen ca 0,5 liter milen (kanske aningen över) vid körning med konstantfarthållare i 90 km/h utan någon trafik i vägen så att bilen verkligen håller farten uppe hela tiden. Och då menar jag verklig fart, inte mätarfart, och verklig förbrukning, inte färddatorförbrukning. Vid 110 km/h uppmätt på samma sätt landar jag på ca 0,6 liter milen (kanske aningen under). Hastighetsmätaren visar ca 5 km/h för mycket och färddatorn visar ca 0,03 liter för lite.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan bumpa tråden igen med information från en resa som jag gjorde vid juletid. Körde nästan exakt 100 mil och tankade nästan exakt 70 liter (tankade bara en gång). Lätt att räkna ut förbrukningen, alltså. Färddatorn tyckte dock att det gått åt 65 liter på dessa hundra mil.
Detta då med en XC70 D5 AWD automat (230 hk/470 Nm).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]