Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biffpop
Igår när jag skulle starta bilen så gick det inte så bra. Startmotorn drev runt men motorn startade inte. Då jag var på ett museum långt hemifrån fick jag till slut ringa efter en bärgare. Då han kom fram konstaterade han först att batteriet var ok. Sedan gick han och hämtade en hammare och la sig på sidan om bilen och sa till mig att försöka starta bilen då jag hörde bankningar. Hade i detta läge ingen aning om vad han skulle göra, men jag gjorde som han sa och tryckte på startknappen då han bankade och till min förvåning så startade bilen :-D

Han berättade sedan att han bankade på bränsletanken och att det troligtvis var bränslepumpen som "hakat upp sig" eller att något skräp eller liknande fått den att sluta fungera men att den hoppade igång då han bankade.

Jag körde hem bilen och när jag försökte starta den idag var problemet tillbaka. Är det någon med kunskap som vet vad felet kan vara? Behöver pumpen helt enkelt bytas ut? Jag kanske kan få igång den igen (med hammare :) så att jag tar mig till verkstaden.
av binkie
Vanligt att det går varmt i kontaktstycket till pumpen. Kontaktstycket går att köpa löst på Volvo.

Det syns oftast att det gått varmt i plasten till bränslepumpens armatur så byte både pump och kontaktsycket är att rekommendera. Byte pump kräver att bränsletanken tas ner på golvet. Finns ingen lucka på denna modell. Bara kontaktstycket går att byta genom att bara lossa på tanken och fiska ner kablaget.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]