Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på med en V70 2.5FT 2009 som har startproblem som kom plötsligt och inga felkoder. Alla säkringar kontrollerade.

När vi lyfte av kontakterna till spridarna så var det olja i botten på 3st och 2st helt torra. Är kanske inte helt säkert att det är därför den inte vill komma igång men kan det tyda på att spridarna åtminstone börjar bli kassa? Tror aldrig jag kikat där tidigare... Har läst i någon tråd att man testat spridare, men hur? Bilen har inte haft några "hyss" för sig tidigare utan gått bra - tycker den borde hackat åtminstone lite om det var strul med spridarna, (?). Jag råkar ha två sådana här bilar och grabben tycker det har varit mer drag i den andra bilen, men sånt kan ju va svårt att uppskatta.
Trycker vi på ventilen som sitter på spridarnas "fördelningsrör" så kommer det ett kort bensinspray och efter ett nytt startförsök så är det bensin där igen så vi tror att det finns tryck i systemet.
Hej!
Olja i kontakterna...Ja det tyder väl på att ventilkåpspackningen läcker. Det kan knappast komma olja från spridarna. Ja denna Ford motor finns i lite olika storlekar, 1.8, 2.0, 2.5 liter ev nån mindre också. Håller på att byta en 2.0 FFV (Duratec på Ford och B4204S4 på Volvo) motor på en Mondeo 11a. Har köpt en beg från en V70. Hur som helst så är dom här motorerna känsliga när det kommer till olja. Dom drar gärna olja och som du vet, kör man på etanol så krävs oljebyte var 1000de mil. Sen ska faktiskt ock ventilspel kontrolleras vid 15000 mil pga att det inte är hydrauliska lyftare...

Kolla packningen och byt den. Vad jag förstår så läcker ofta packningen vid 3 o 4 cylinder ner till stiften, dvs mitten packningen.
Själva startproblemet ser ut att vara löst. Trots att batteriet varit rejält uppladdat så med ett nytt så kom den igång. Nu får vi kika vidare på packningen i så fall. Båda mina 2.5FT gör gång på en del olja och jag tycker inte jag märker någon jätteskillnad på typer. Just nu Biltemas helsyntet i 10l-dunk som nog är lite tjockare än vad som rekommenderas.
Oljefilterhuset är lite fuktigt så det kan ju vara att det rinner ner dit.
Osäkert om ventilspelet är kollat på den här bilen eftersom jag inte fått med mig full historik vid köp. Min andre är inte kollad men det är säkert dags så jag får väl kolla upp det.
Tackar för tipset, såg att det finns lite på forumet om detta så jag får väl gräva lite där och om packningen.
linkan62 skrev: sön 12 feb 2023, 11:21 Hej!
Olja i kontakterna...Ja det tyder väl på att ventilkåpspackningen läcker. Det kan knappast komma olja från spridarna. Ja denna Ford motor finns i lite olika storlekar, 1.8, 2.0, 2.5 liter ev nån mindre också. Håller på att byta en 2.0 FFV (Duratec på Ford och B4204S4 på Volvo) motor på en Mondeo 11a. Har köpt en beg från en V70. Hur som helst så är dom här motorerna känsliga när det kommer till olja. Dom drar gärna olja och som du vet, kör man på etanol så krävs oljebyte var 1000de mil. Sen ska faktiskt ock ventilspel kontrolleras vid 15000 mil pga att det inte är hydrauliska lyftare...

Kolla packningen och byt den. Vad jag förstår så läcker ofta packningen vid 3 o 4 cylinder ner till stiften, dvs mitten packningen.
2.5FT är ingen Ford motor utan en Volvo 5a. Finns inte chans i världen att ventilkåpspackningen läker in till spridarnas kontaktsycke på denna modell, det är fysikt omöjligt pga dess placering. Antingen kryper det motorolja i motormattan pga kapillärkraften (Ja, detta är möjligt) eller så läker injektorn lite bränsle bakåt. Sett detta på flera motorer och de har inte haft några problem med att starta eller att de går dåligt.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]