Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Tjena, jag har försökt i två dagar nu att få ut lilla drivaxeln. Men den vill inte ut ut lådan. Låsringen gör verkligen sitt jobb. Jag har pressat så gott jag kunnat med kofot men det går inte att få tillräckligt med utrymme. Är så jävla trångt om jag tar en mindre så blir det för tungt att försöka få loss den med. Någon som har något tips. för den har knappast kommit ut mer en ett par millimeter.

Har inte möjlighet att värma
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag körde fast i exakt samma problem när jag skulle ha ur drivaxeln men nu är det i och för sig på en äldre generation..
Köpte ett stort slangklammer, tanken var att sätta det runt knutens inre del och sen klämma ett spikband under slangklamret på varje sida och slutligen rycka i spikbanden. Kändes rätt men jag kom aldrig så långt som till praktiskt försök. Lyckades byta ytterknuten med axeln kvar i lådan.. :-D
Bästa lösningen för att få låsringen att släppa är antagligen just upprepade ryck och det bör vara fördelaktigast att dra rakt ut..
Detta är synnerligen svårt att åstadkomma med kofot på ena sidan, har försökt utan framgång :-)
av Gutten23
Okej tack för svaret lite roligt är det ändå. Har tagit ut hela motorn med drivaxeln i lådan fortfarande. Har lådan på marken och har tagit i så gott jag kunnat men den rubbas inte. Så måste ha rostat eller något ska försöka med rostspray.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]