Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt tätning till vevaxeln men läcker ännu mera efter det bytet verkar det som.
La mig under bilen idag igen och nu med motorn på för att se varat det kan komma ifrån.
Ser då denna slang som går under kåpan på kamremssidan.
Är en exempel bild jag hittat i forumet här med så går det till framsidan av motorn till någon kylare av något slag?!
Men vart går den slangen upp till eller vart kan det läcka för att det ska komma droppande ofta ifrån denna?
Varit inne på att byta ventilkåpspackningen men hur troligtvis är det denna som gör att det droppar rätt ofta. Fick fylla på nästan 1 liter efter en resa på 100 mil. Och lagt matta under på garageuppfarten och tagit av skyddet och det syns väl att det droppar mycket.
Tacksam för hjälp!
Bilagor
baksida motor.jpg
baksida motor.jpg (44.28 KiB) Visad 510 gånger
vart den går.jpg
vart den går.jpg (196.45 KiB) Visad 556 gånger
olljeläck.jpg
olljeläck.jpg (256.12 KiB) Visad 556 gånger
Det är inte kolvkylningsventilen som läker? Typ 18mm fattning tror jag, sitter innanför kamremskåpan bredvid apännaren till kamremmen. Den tätas med en kopparbricka och brukar kunna bli lös, bara att dra åt den hårdare isf.
binkie skrev: lör 14 jan 2023, 23:22 Det är inte kolvkylningsventilen som läker? Typ 18mm fattning tror jag, sitter innanför kamremskåpan bredvid apännaren till kamremmen. Den tätas med en kopparbricka och brukar kunna bli lös, bara att dra åt den hårdare isf.
Gjorde detta igår och inte sett en droppe efter detta! Tack för tipset👍👍
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]