Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magdan
Volvo V-70 DRIVe 2012

Bilen lämnades till Bilservice för att bilen gick dåligt och var svårstartad framför allt vid kallstart. det konstaterades att bränslefiltret behövde bytas. Filtret byttes och därefter gick bilen som den skulle, men med ett undantag!
Efter filterbytet började bilen låta ifrån returledningen/bränslekylen!
Bilen har ett fiskebåtsliknande högljutt dunkande som följer varvtalet. Ljudet är lite olika högt beroende på varvtal och om man accelererar, motorbromsar eller ligger på konstant fart.
Bilen har varit i verkstans i sammanlagt 13 veckor och under den tiden har flertalet andra verkstäder och andra mekaniker tittat på bilen för att försöka avhjälpa felet.

De saker som är gjorda i dagsläget är:
• Bytt bränslefilter. Provat 2 olika typer för att se om det var problemet.
• Byttreturledning + bränslekylen
• Rengjort bränsleledningar för att det var mycket igensatt filter.
• Bytt spridare på 1:an till en ny för att bilen vid provkörning fick felmeddelande och börjad gå dåligt.
• Bytt spridare på alla cylindrarna till andra, begagnade för att se om något påverkade ljudet.
• Satt en slang istället för ledning på en del av returledningen för att försöka dämpa oljudet.

Inget av detta har på något sätt påverkat problemet med ljudet.

Någon som har hört talas om detta felet?
av Magdan
OK, bytte ni högtryckspumpen så var problemet löst?
Kostnad?
Lät bilen som en gammal fiskebåt?

binkie skrev: tis 10 jan 2023, 17:52 Varit med om precis detts fel. Var högtryckspumpen som orsakade tryckstötar på returen, hela ledningen bara dunkade i golvet på den bilen.
av Magdan
OK, äntligen nån som har erfarenhet av detta problem!

Hade du samma symptombild innan detta problem dök upp eller när kom ert problem?
OK, bytte ni högtryckspumpen så var problemet löst?
Kostnad?

binkie skrev: tis 10 jan 2023, 17:52 Varit med om precis detts fel. Var högtryckspumpen som orsakade tryckstötar på returen, hela ledningen bara dunkade i golvet på den bilen.
av binkie
Magdan skrev: ons 11 jan 2023, 08:09 OK, bytte ni högtryckspumpen så var problemet löst?
Kostnad?
Kom från någon annan verkstad där dom pysslat med lite allt möjligt. Vet inte direkt hur problemet började.
Kostnad = Rätt så dyrt
Ja, returslangen dunkade i typ samma takt som en gammal fiskebåt.
av Magdan
Ok, ljudet följde varvtalet?
I mitt fall så låter det från returledningen o bränslekylen. Ljudet kommer inte från att den slår i golvet...
Problemet försvann med ny pump?
av binkie
Minns inte om den följde varvtalet men kan mycket möjligt gjort detta.
Ja, på den bilen försvann det efter byte högtryckspump. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte skruvade sönder pumpen och inspekterade den, men misstänker någon backventil
av Magdan
Igår byttes insprutningspumpen på bilen och tack å lov - det löste problemet och bilen blev tyst!
Tack än en gång!

binkie skrev: ons 11 jan 2023, 22:38 Minns inte om den följde varvtalet men kan mycket möjligt gjort detta.
Ja, på den bilen försvann det efter byte högtryckspump. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte skruvade sönder pumpen och inspekterade den, men misstänker någon backventil
Mjukvarustrul XC60 2026

Ett tips är att kolla på integritetsins[…]

Balans ljudsystem

Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till […]

Men i fallet med pluginhybrider så skulle[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]