Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad händer nu när bilen krånglar? Står det motorfunktion nedsatt alltså samma saks om när du fick en trasig spridare?

Hur långt körde du första gången med felmeddelande?

Frågar då det kan varit så att det första felet tagit sönder katalysatorn om du inte stannade inom några då minuter från felmeddelande och reduserad motorstyrka.
Första gången låg vi på motorväg i 80, gasade på nätt och så tändes avgasreningslampan, började gå hackigt och kraftlöst. Körde cirka 1500m i 50 till första avfart så man kunde stanna säkert.

Andra gången låg jag i 70, höll jämn gas. Exakt samma symptom, fast nu kunde jag svänga av efter 300m och stanna säkert antar att den inte hann dränka cylindern helt på den korta färden.

Aldrig stått motorfunktion nedsatt, enbart den gula avgasreningslampan som tänts.

Men vad jag förstod av första felsökningen hade den en felkod loggad på spridaren i cylinder 3.

Fortf inte hört något från Bilia, så ska jaga på imorgon. Skiter i att det är semester tider, behöver en bil.. frugan ska ju föda om 4 veckor..
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]