Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GROTTIS
jag fick ju ordning på min v70 2.0f med en massa problem så blev lite sugen shansade och köpte en till bil med problem

En v70 1.6D -10

problemen är som följer

en satans massa felkoder i ecm = kortslutningar enligt Vida
det jobbigaste är så klart att nyckel modulen som sitter i taket (kommer ej ihåg vad den heter) ej är kontaktbar så den startar inte pga utav det ej heller så går det att lås eller låsa upp bilen vida påvisar kortslutning
Men det går att starta bilen om jag hissar upp höger framhjul snurrar på hjulet och byglar startrelät då startar den direkt.
läst lite om diverse kabelbrott men kan ej se något med blotta ögat
jag ska beställa en kretstestare antingen en Autel ps100 eller en powerprobe eller om det blir en enklare från mekonomen a fan får se men det lär hjälpa mig i mitt felsökande..

är det någon som har någon ide vart detta fel kan uppstå? eller vart det är vanligast. är det någon som gjort något liknande :) verkstad är bara att glömma detta är en chansning från min sida lite kul om jag lyckas liksom ingen brådska heller men kul om den är fixad innan sommaren,

det blir lite övermäktigt när man kollar på alla tvåmiljaddersförbannade kablar :) vart börjar man några tips ?
GROTTIS skrev: sön 27 nov 2022, 15:44 jag fick ju ordning på min v70 2.0f med en massa problem så blev lite sugen shansade och köpte en till bil med problem

En v70 1.6D -10

problemen är som följer

en satans massa felkoder i ecm = kortslutningar enligt Vida
det jobbigaste är så klart att nyckel modulen som sitter i taket (kommer ej ihåg vad den heter) ej är kontaktbar så den startar inte pga utav det ej heller så går det att lås eller låsa upp bilen vida påvisar kortslutning
Men det går att starta bilen om jag hissar upp höger framhjul snurrar på hjulet och byglar startrelät då startar den direkt.
läst lite om diverse kabelbrott men kan ej se något med blotta ögat
jag ska beställa en kretstestare antingen en Autel ps100 eller en powerprobe eller om det blir en enklare från mekonomen a fan får se men det lär hjälpa mig i mitt felsökande..

är det någon som har någon ide vart detta fel kan uppstå? eller vart det är vanligast. är det någon som gjort något liknande :) verkstad är bara att glömma detta är en chansning från min sida lite kul om jag lyckas liksom ingen brådska heller men kul om den är fixad innan sommaren,

det blir lite övermäktigt när man kollar på alla tvåmiljaddersförbannade kablar :) vart börjar man några tips ?
ibland tar det tid och få svar här på forumet men jag kan rekommendera: https://www.facebook.com/groups/volvosweden , där dagligen volvo-människor har erfarenhet/varit med/haft/vet/mekaniker etc. där kanske du får mer hjälp än här.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]