Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei,

Har en 2014 XC70 D4 med 230k km som i den siste tiden har begynt å bruke mer diesel. Lå tidligere på ca 0,76 l/km men i løpet av det siste halve året så har forbruket steget til 0,88 l/km. Har sjekket verdiene på injectorene i Vida og disse ligger såvidt jeg kan se innenfor normalverdiene. Spjeldhus/EGR er nyig inspisert og renset (var veldig lite soting). Jeg har veldig lite erfaring med Vida og feilsøking men lurer litt på om det kan være noe med luftinntaket ettersom jeg leser av noen MAF verdier som får meg til å stusse. Leser følgende verdier:

Tomgang
2000RPM
3000RPM

Beklager at jeg ikke har fått lagt inn bildene rett i innlegget..
När jag råkade ut för luftläckage mellan turbon och laddluftkylaren (hade ett hål på röret under motorn) ökade dieselförbrukningen gradvis. Förmodligen i takt med att hålet blev allt större.
Felet uppdagades när jag drog en husvagn uppför en brant backe och skulle gasa på extra för att komma förbi en lastbil innan körfältet tog slut. Efter byte av rör och slangar sjönk förbrukningen med 10-15%.
Med stillastående bil och neutralläge, motorhuven öppen, gasa till och lyssna efter väsande ljud som tyder på luftläckage. Hördes ett tydligt pysande från min bil när jag hade det här felet.
Målingene er tatt stillestående. Har trykktestet systemet uten å ha funnet hull. Tok ny måling under kjøring i dag og fant at TMAP sensoren ikke viser utslag på turbotrykk så har bestilt ny sensor og krysser fingrene for at det var der problemet ligger.Bild
Jag har även bytt TMAP givare. Mitt symptom var inte ökad förbrukning, utan att bilen plötsligt kunde tappa orken under körning. Fick gasa rejält för att väcka den igen. Var riktigt irriterande med husvagn efter.
Det visade sig att min TMAP givare visade för högt laddtryck. Exakt hur högt vet jag inte, men det var för högt, för motorn var inte ens igång.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]