Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William85
fjohan82 skrev: fre 09 sep 2022, 09:54
William85 skrev: fre 09 sep 2022, 08:49 Servoproblem, pump eller styrelsen, är väl ingen dålig gissning om det vickar hela tiden, oavsett broms anlagd eller ej. servoproblem borde kunna märkas även vid stillastådende eller väldigt låg hastighet för att kanske kunna utesluta bromsskivorna.
Vilken styrelse? ;-)
Styrelsen i maskinrummet :P nämen jag menade styrväxeln, jädra autocorrect :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
William85 skrev: fre 09 sep 2022, 17:58
fjohan82 skrev: fre 09 sep 2022, 09:54
William85 skrev: fre 09 sep 2022, 08:49 Servoproblem, pump eller styrelsen, är väl ingen dålig gissning om det vickar hela tiden, oavsett broms anlagd eller ej. servoproblem borde kunna märkas även vid stillastådende eller väldigt låg hastighet för att kanske kunna utesluta bromsskivorna.
Vilken styrelse? ;-)
Styrelsen i maskinrummet :P nämen jag menade styrväxeln, jädra autocorrect :-)
Känner igen det, absolut! ;-) :-)
av LottaGroning
Om vickandet ökar i frekvens vid sväng så kan det ju vara en yttre drivknut som håller på att låsa sig "skära ihop".
av v16v
Byte till vinterdäck löste problemet, ser inget konstigt på varken däck eller fälg.
Det behövs nya sommardäck till våren så fälgarna får kollas då.
av rosefors
Lär ju inte ha med däcktryck att göra.

Kommer räcka med att sätta hjulen i balanseringsmaskinen och okulärt se vad problemet är. Gör det innan du kränger av dom gamla däcken från fälgarna så du kan fastställa vad problemet är. Däckets yta mot marken kommer vandra fram och tillbaka av någon anledning som du kommer kunna se med blotta ögat. Antingen är det däck eller fälg, och om det är fälg så är det bara att skaffa nya fälgar eller lämna på rikt.
av Yaniz
Hade samma problem en gång i tiden. Visade sig vara ojämnt slitna däck (slitna på insidan med tendens till klackar), vilket orsakade bl a rattsvaj. Bytte till nya däck och en hjulinställning på det, så var problemet borta.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]