Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mich
Min V70II 2.5FT -10 stannar ibland och ibland går den dåligt vid start (mycket lågt varv och rycker/hostar). Nån gång så har bränslepumpen dunkat när jag satt i nyckeln (men inte tryck på startknappen). Vid närmare granskning så har den slagit på och av pumpen ett par gånger per sekund, därav ljudet. Med hjälp av VIDA har jag kunnat kolla lite vad som händer, men 'naturligtvis' så har motorn inte stannat när jag haft VIDA inkopplat. Ej heller gått så där dåligt direkt efter start. Men vissa märklig beteenden har jag sett. Jag har lite grafer att visa:
2022-10-13 Bränsletryck1.png
2022-10-13 Bränsletryck1.png (53.96 KiB) Visad 809 gånger
2022-10-13 Bränsletryck2.png
2022-10-13 Bränsletryck2.png (68.44 KiB) Visad 809 gånger
Jag har fortfarande inte kommit fram till någon bra slutsats om vad som är fel. Därav att jag här beskriver mitt problem och hoppas på att få något bra råd eller tips.

Några detaljer:
- Trycket när pumpen är av varierar. Första perioden jag mätte så var det straxt under 200 kPa. Lite senare samma dag så var det cirka 60 kPa. Jag undrar om detta är normalt?
- Ibland efter stängt av motorn och öppnar dörren så ger den signal att köra pumpen på hög effekt, men inget tryck byggs upp och inget ljud hörs. Detta är mycket märkligt. Kan ju då tro att pumpen är paj eller glappar, men om jag straxt efteråt startar eller lägger i tändläge II, så startar pumpen (trycket höjs). Detta fenomen bortser jag från.

Verkar som om reglersystemet kommer i självsvängning. Kan det bero på:
- Dålig signal från givaren, som ibland visar fel eller är trög så det tar lite tid innan den visar rätt tryck.
- Igensatt bränslefilter, så att trycket som pumpen bygger upp inte kommer fram till motorn direkt utan fördröjt.
- Dålig pump eller glapp. Ny pump för nio år sedan.
av Mich
Köpte ny sensor från www.bildelarexperten.se, det vill säga "Autodoc AG". Flera webshoppar är ingång till Autodoc företaget. Denna webshop var lite billigare. Tog den billigaste sensorn, NTY ECM-VV-000 (269+99=368 sek). Beställde söndag kväll, kom på torsdagen. Ville inte kosta på bilen för mycket. Borde nog tagit VEMO. NTY sensorn läckte - det droppade. Jag tog bort o-ringen och skrapade bort gjutskägg. Det verkade bli tätt. Smörjde o-ringen med vitt vaselin. En detalj som jag nu efteråt la märke till; NTY sensorn har grön o-ring, de andra blå. Volvobutiken vill ha 1806kr. Satt en bosch i med volvo nummer 31272732.

TIPS: Efter montage och anslutit elkontakten. Sätt i startnyckeln (bara sätt i) och titta vid sensorn. Ett par sekunder efter isättning av startnyckeln så kommer bränslepumpen att starta. Det hörs och flera andra saker. Då byggs bränsletrycket upp och det skall naturligtvis inte läcka.
Efter detta så montera tillbaks allt annat. Vid första start. Kolla vid sensorn om det läcker. Trycket är lite extra efter start.

Första test körning, med VIDA. Det ser bra ut. Startade flera gånger, men inget konstigt som det ibland var förut. När jag kommer hem så låter jag bilen gå på tomgång och öppnar motorhuven. Kollar efter läckage vid sensorn. Kanske är det lite. Lite svårt att avgöra. Verkar lite fuktigt på plåten under sensorn. Helt plötsligt dör motorn! Alltså det problem som jag försöker fixa. Nu fick jag med det i VIDA. Det som hände var att ECM'en tycker sensorn signalerar fullt tryck. Så då minskar den effekten till pumpen. Fortfarande fullt tryck, då stänger den av pumpen. Naturligtvis dör då motorn.
2022-10-22 Bränsletryck ny sensor.png
2022-10-22 Bränsletryck ny sensor.png (45.22 KiB) Visad 573 gånger

Efter en stund startar jag igen. Oj nu hände något på kurvorna, pumpen dras på ordentligt. Jajamensan... det är en stråle med bensin ut från sensor!
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]