Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I så fall låter det mer som att wastegate står öppen när den inte ska. Jag fick en kortslutning en gång, som slog ut regleringen av wastegate. Bilen blev trött som en gammal Mercedes 170D med husvagn efter. När wastegate inte fungerar står den öppen.
RichardG skrev: sön 18 sep 2022, 13:06
Variosboy skrev: fre 16 sep 2022, 15:38 Många olika typer av fel får motorn att gå i "limp home" läge, så att rycka ur kontakten till en sensor/givare ger inte mycket ledning till vad som är fel tyvärr.

Du skriver att det låter som att turbon laddar men att det inte resulterar i kraft. Låter ju i så fall som du har ett tryckläckage. Vet inte exakt hur det ser ut på dessa bilar, men om det finns en avlastningsventil till turbon (även kallad dumpventil) så kan det ju vara den som hänger sig så att luften bara cirkulerar mellan in/utlopp på turbon.
Men då bör väl jag väl aldrig ha turbotryck?
Nu har jag det för det mesta men ibland så försvinner det bara stundtals för att sen komma tillbaks efter nån minut.
Har varit med om ett antal gånger att saker fungerar ibland och ibland inte, så det absolut bästa man kan ha med sig i bakhuvudet när man felsöker är att inte utesluta något fören man de facto vet vad som är fel samt att aldrig anta något.
Bytte Lmm och tryckgivare till partikelfiltret, rengjorde EGR och gasspjäll så gott jag kunde och hittills så rullar bilen på mycket jämnare och finare. ska ta lite längre testvarv i helgen.
får dock felkod på främre lamdan som är helt ny, P2243 och P0131 får jag fram på den, men kanske har att göra med att bilen gick orent förut.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]