Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla förslag.
Jag har även provat med att kopplat bort BT AUX innan försök.
Har haft min "nya telefon" sedan oktober -21 utan problem, och den "gamla" sedan -19. Den "gamla" fungerade utan problem och den har Android säkerhets uppdatering juni -21 så den har nog inte fått någon uppdatering sedan jag kopplade bort den från bilen okt -21. Den nya telefonen har däremot fått en hel del uppdateringar A12 och annat efter det.
Jag vet inte exakt när HF slutade fungera men jag upptäckte det för ca 3 veckor sedan och har gjort ett antal försök att para.
Bilen börjar bli gammal och vill nog helst inte betala flera tusen bara för att service och mjukvaru uppdatering för HF.
Som jag påpekat så kan jag använda BT AUX även för samtal men den mikrofonen är mycket sämre än den inbyggda, och just nu ligger den pucken på mitt armsstödet.
Jag tror mest på teorin att mjukvaran i bilen har fått fnatt. Men det jobbiga är att bilen hittar telefonen (så BT fungerar) men sedan ber mig att kontrollera om BT är aktiverat på telefonen när koden ska verifiera enheten.

Det är inte så vanligt att jag pratar i telefon när jag kör bil men när det händer så är det trafiksäkert om det hörs bra.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av Doomis
dannesk skrev: Självklart kan mjukvara bli korrupt så att den behöver laddas om, likväl som mjukvaran på telefoner och datorer kan behöva laddas om.
Vet flera som fått laddat om mjukvaran i bl.a. V70 och XC60s där BTn börjat strula och mjukvaran laddats om. Jag har fått mjuvaran i min my17 omladdad pga detta samt att mediasystemet startat om frekvent, omladdning av samma mjukvara löste problemet.

Mjukvarufelet upptäcker man när det blivit korrupt som TS gjort och det uppdagas givetvis inte långt innan den blivit korrupt.
Ja, i en gammal BPM från 2007 så är det inga fysiska SSD minnen eller hårddiskar som laddar in mjukvaran som i din 2017 eller i en XC60:n. Ganska stor skillnad att jämföra det med en dator eller telefon som ständigt är uppkopplad och som uppdateras hela tiden.

Binärfilen i en BPM är ca 150 kb stor och är belägen i ett read only minne. Om inte ROM-kretsen har pajat så är det inget som kan ändra den tyvärr. Brukade du även byta mjukvaran i en miniräknare? Eller kanske din fjärrkontroll till TV:n?
Att blåtanden behöver uppdateras efter 15 år pga att dess ROM har missat läsa några byte av korrupta skäl tror jag inte ett dugg på.
av dannesk
Doomis skrev:Ja, i en gammal BPM från 2007 så är det inga fysiska SSD minnen eller hårddiskar som laddar in mjukvaran som i din 2017 eller i en XC60:n. Ganska stor skillnad att jämföra det med en dator eller telefon som ständigt är uppkopplad och som uppdateras hela tiden.

Binärfilen i en BPM är ca 150 kb stor och är belägen i ett read only minne. Om inte ROM-kretsen har pajat så är det inget som kan ändra den tyvärr. Brukade du även byta mjukvaran i en miniräknare? Eller kanske din fjärrkontroll till TV:n?
Att blåtanden behöver uppdateras efter 15 år pga att dess ROM har missat läsa några byte av korrupta skäl tror jag inte ett dugg på.
Som jag skrev tidigare, min 2011 som har väl samma system som TS bil fick också plötsligt problem BTn när den var 3år gammal, löste sig med omladdning av mjukvaran vid två tillfällen. Jag bara skriver det jag varit med om vad åtgärderna varit, sedan är det upp till TS att besluta vad som ska göras.

Och nej, jag har inte bytt mjukvara i fjärrar eller miniräknare då jag aldrig haft problem med dom. Eller förresten... jag har haft ett antal Philips Pronto multifjärrar för 15-20 år sedan, på dom fick man ibland ladda om mjukvaran när de hängde sig eller buggade ur.
av Doomis
dannesk skrev:min 2011 som har väl samma system som TS bil fick också plötsligt problem BTn när den var 3år gammal, löste sig med omladdning av mjukvaran vid två tillfällen
Ja, när den var 3 år gammal...
I rest my case.
av dannesk
Doomis skrev:Ja, när den var 3 år gammal...
I rest my case.
Japp, samma fel kan uppkomma vid senare skede på andra bilar också, bara för att TS bil är äldre betyder inte att den är felfri och inte kan få samma mjukvaruproblem som andra redan fått i tidigare skede, därmed inte sagt att det behöver vara det i detta fall. Om du inte tror det kan hända så kan du helt bortse ifrån mina inlägg.
Felen som uppkom med mediasystemets mjukvara när min XC60 endast var 2år gammal fick kollegan plötsligt på sin när den var 8 år gammal, ingen tendens till fel innan dess, nyare system men ändå...
Även när programvaran ligger i ROM finns det i regel parametrar som sparas på annat sätt, eftersom de ska kunna varieras. Någon bug eller annan orsak kan förvirra parametrar, vilket kan återställas med något slags omstart. Så teoretiskt finns det möjligheter till fel även med fast programvara.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]