nike69 skrev: utveckla gärna kommentaren.
Jag blir nyfiken hur du tänker/tycker :roll:
Kan inte hålla mig undan denna diskussion. :) Har funderat på ny bil en längre tid och har därför klurat en hel del på vad man ska välja för drivmedel.
E85 har den fördelen att etanolet kan vara en del av ett kretslopp, vilket gör etanol till en bra kandidat. I Brasilien funkar detta redan fint; spill från jordbruk etc används som råvara och dessa råvaror är relativt enkla att omvandla till etanol (=det behövs inte mycket extra tillförd energi). Tror det handlar om sockerrör...
I Sverige (och Europa och USA) funkar det inte likadant. Råvarorna som är effektivast att odla i Sverige (tex vete) kräver större mängder energi för att odlas och för att omvandlas till etanol. Detta medför att kretsloppet blir mindre effektivt. Dessutom har vi en begränsning vad gäller areal. Man kan därför anse att vi i Sverige gör bättre i att använda vårt biobränsle till uppvärmning, där man ju faktiskt tar till vara ~100% av energin. Visst skulle man kunna få till något kretsloppaktigt om man använder biomassan till etanol, men då måste vi använda något annat (tex diesel) för uppvärmning istället.
Även om EU inte hade importtullar på etanol, tror jag ändå inte att vi kan lösa problemet genom att importera etanol från ex.vis brasilien. De har helt enkelt inte de arealer som behövs för att möta behovet (utan att påverka annat jordbruk, regnskog etc). Visst funkar det säkert i liten skala! Jag tror absolut inte att det är någon katastrof att köra på E85, men jag tror inte att det är lösningen på alla transporter, uppvärmning etc. Där tror jag mer på vätgas. Men det är en annan historia...
Hur som helst - vi kommer köpa diesel. Vi missar alla "perks" man får när man köper en miljöbil, men jag tror ändå att miljön gynnas mest av en diesel med bra partikelfilter.
Har tyvärr inte referenser kvar till ovanstående info, så jag kan inte urskilja vad som är åsikter och fakta... Kan rota lite om någon är intresserad. =)
(För övrigt tror jag att etanol är sanktionerat av Europa och USA eftersom man vill bygga upp ett oberoende gentemot oljemakterna.)