Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
#149996
Läste en intressant intervju med en scaniachef som sa att det i princip gick att köra dieslar på E95 om bara insprutarna byttes. Då skulle också den fina verkningsgraden behållas och bilisten skulle komma dubbelt så långt på varje liter! Kolla på Automotor o Sports site.
av Addict
#149999
nike69 skrev:
Driftarn skrev:Lägg ner etanol och satsa på diesel
utveckla gärna kommentaren.
Jag blir nyfiken hur du tänker/tycker :roll:
Bara en sån sak som att man kan kapa ner den totala drivmedelsåtgången till 1/3 gör ju en hel del för miljön... Tänk på hur mycket drivmedel som transporteras.

Är rätt jobbigt med etanolbil som drar mellan 1,5-2 liter milen som de gör om de har lite effekt. Behövs ju bränsletankar på över 100 liter då om man ska komma någon vart.

Jag kör etanol nu men vill ha diesel pga att det är billigare.
av mikeS80
#150043
Bothner skrev:Läste en intressant intervju med en scaniachef som sa att det i princip gick att köra dieslar på E95 om bara insprutarna byttes. Då skulle också den fina verkningsgraden behållas och bilisten skulle komma dubbelt så långt på varje liter! Kolla på Automotor o Sports site.
Om man läser artikeln av vår vän Alrik Söderlind så kan man uppfatta det på detta sätt. Vad Hasse Johansson på Scania dock säger är att man i princip kan behålla verkningsgraden på en dieselmotor även om man kör med etanolbränsle. Eftersom att etanolbränslet har betydligt lägre energiinnehåll än dieselbränslet så kommer förbrukningen bli högre. Om man vill så kan man roa sig med att räkna på detta.

Om man gör en enkel överslagsberäkning kommer man fram till att en dieselmotor som körs etanolbränsle skulle nå en uppskattad förbrukning som en bensinmotor som körs på bensin.
Användarvisningsbild
av Bothner
#150084
mikeS80 skrev:
Bothner skrev:Läste en intressant intervju med en scaniachef som sa att det i princip gick att köra dieslar på E95 om bara insprutarna byttes. Då skulle också den fina verkningsgraden behållas och bilisten skulle komma dubbelt så långt på varje liter! Kolla på Automotor o Sports site.
Om man läser artikeln av vår vän Alrik Söderlind så kan man uppfatta det på detta sätt. Vad Hasse Johansson på Scania dock säger är att man i princip kan behålla verkningsgraden på en dieselmotor även om man kör med etanolbränsle. Eftersom att etanolbränslet har betydligt lägre energiinnehåll än dieselbränslet så kommer förbrukningen bli högre. Om man vill så kan man roa sig med att räkna på detta.

Om man gör en enkel överslagsberäkning kommer man fram till att en dieselmotor som körs etanolbränsle skulle nå en uppskattad förbrukning som en bensinmotor som körs på bensin.
Då är vi ju som Poll Pott (inte som Paul Potts) :lol: tillbaka till år noll. Och vi kan alltså klara oss utan oljearaberna! Fast vad händer då när dom inte tjänar några pengar längre!? Världskrig?
av volley
#150930
nike69 skrev: utveckla gärna kommentaren.
Jag blir nyfiken hur du tänker/tycker :roll:
Kan inte hålla mig undan denna diskussion. :) Har funderat på ny bil en längre tid och har därför klurat en hel del på vad man ska välja för drivmedel.

E85 har den fördelen att etanolet kan vara en del av ett kretslopp, vilket gör etanol till en bra kandidat. I Brasilien funkar detta redan fint; spill från jordbruk etc används som råvara och dessa råvaror är relativt enkla att omvandla till etanol (=det behövs inte mycket extra tillförd energi). Tror det handlar om sockerrör...

I Sverige (och Europa och USA) funkar det inte likadant. Råvarorna som är effektivast att odla i Sverige (tex vete) kräver större mängder energi för att odlas och för att omvandlas till etanol. Detta medför att kretsloppet blir mindre effektivt. Dessutom har vi en begränsning vad gäller areal. Man kan därför anse att vi i Sverige gör bättre i att använda vårt biobränsle till uppvärmning, där man ju faktiskt tar till vara ~100% av energin. Visst skulle man kunna få till något kretsloppaktigt om man använder biomassan till etanol, men då måste vi använda något annat (tex diesel) för uppvärmning istället.

Även om EU inte hade importtullar på etanol, tror jag ändå inte att vi kan lösa problemet genom att importera etanol från ex.vis brasilien. De har helt enkelt inte de arealer som behövs för att möta behovet (utan att påverka annat jordbruk, regnskog etc). Visst funkar det säkert i liten skala! Jag tror absolut inte att det är någon katastrof att köra på E85, men jag tror inte att det är lösningen på alla transporter, uppvärmning etc. Där tror jag mer på vätgas. Men det är en annan historia...

Hur som helst - vi kommer köpa diesel. Vi missar alla "perks" man får när man köper en miljöbil, men jag tror ändå att miljön gynnas mest av en diesel med bra partikelfilter.

Har tyvärr inte referenser kvar till ovanstående info, så jag kan inte urskilja vad som är åsikter och fakta... Kan rota lite om någon är intresserad. =)

(För övrigt tror jag att etanol är sanktionerat av Europa och USA eftersom man vill bygga upp ett oberoende gentemot oljemakterna.)
av NCR
#151121
volley skrev:[
Hur som helst - vi kommer köpa diesel. Vi missar alla "perks" man får när man köper en miljöbil, men jag tror ändå att miljön gynnas mest av en diesel med bra partikelfilter.
Köper du/får levererat din bil innan 1/1-2008 får du 6000:- i skattereduktion av staten (förutsatt att din bil har partikelfilter naturligtvis). När det gäller miljön så går det att ta fram diesel av slaktavfall och dyl vilket OK/Q8 är långt framme med.

Vi valde också en ny diesel vilket kändes helt rätt med tanke på motorstyrka, snålhet och framtids-säkerhet.
av volley
#151150
NCR skrev:Köper du/får levererat din bil innan 1/1-2008 får du 6000:- i skattereduktion av staten (förutsatt att din bil har partikelfilter naturligtvis).
Jepp, dessvärre måste man dock få bilen satt i trafik före 1/1 och leveranserna sker just nu i slutet av januari. Dvs, det är förmodligen kört. :( Dock får man väl hoppas att någon annan form av ersättning är på gång! Det gällde ju retroaktivt förra gången, så med lite tur...
NCR skrev:Vi valde också en ny diesel vilket kändes helt rätt med tanke på motorstyrka, snålhet och framtids-säkerhet.
Skönt, har inte varit helt "off" i resonemanget då... =)
av NCR
#151169
volley skrev: Skönt, har inte varit helt "off" i resonemanget då... =)
Absolut inte! Välkommen hit förresten, såg inte att du var ny förrän nu. :D Ett mer kunnigt och trevligt forum får man leta efter, t.o.m. så trevligt att en person som snart inte är Volvoägare längre stannar kvar bara för folket.
av volley
#151171
NCR skrev:Välkommen hit förresten, såg inte att du var ny förrän nu. :D Ett mer kunnigt och trevligt forum får man leta efter, t.o.m. så trevligt att en person som snart inte är Volvoägare längre stannar kvar bara för folket.
Mm, känns riktigt trevligt. =) Just ja, har för mig jag läste om någon som var på väg att skaffa en Kia. Var det du?

För att hålla mig on-topic så kan jag också nämna att jag gått med i mailinglistan på http://www.vatgas.se . Postar nåt här om det händer nåt där; det lär väl dröja ett par år dock... ;)

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]