Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
VolvoB20 skrev:
Njae.. En av världens snålaste bilar har bortåt 28 tums fälgar och en gammal törstig Pantera har bara 15 tum fälgar, ändå 345 breda.

Ofta har riktigt snåla bilar riktigt stora fälgar. Det är bredden som gör skillnaden, inte diametern
För att sätta saker i kontext. Den nedre bilden är på Chalmersprojektet Vera's bidrag till Shell ECO-Marathon-tävlingen. Det är i stora drag en cykel med ett skal och en liten motor på bara några centiliter. Den har 16" hjul vilket syns på bilden, men oavsett inte riktligt relevant då det enda det handlar om här är att preservera energi och därför finns varken komfort eller väggrepp med i kriterierna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
apersson850 skrev: tis 30 aug 2022, 10:18
Erik Å skrev:Hoppas bara att bilprovningen delar den åsikten.. :-)
Det gör de inte om de ska följa instruktionerna. Däremot är det ju än så länge alltid människor som utför besiktningen, och sådana har olika åsikter om vad som är viktigt.
Grejen är att Volvo typgodkände samtliga motoralternativ med samma hastighetsindex för att göra det enkelt för sig. Vilket gör att en bil med klenaste motorn har galet överspecade däck.. Men visst, någon som dyker djupt i paragraferna kan ställa till med trubbel :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
De med piggaste motorerna brukar ändå vara begränsade. Nu i ännu högre grad. Min har jag för mig ska vara begränsad till 210 km/h. Jag försökte utforska det en gång, men det blev så gnälligt i passagerarstolen att jag fick avbryta innan den slutade öka. Då pekade det på 215 km/h.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]