Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
rosefors skrev:Både OP och verkstans servicerep säger att orsaken är väder. Att det skulle vara materialfel är ett antagande som bara du gör. Att påstå att det är ett materialfel är det samma som att hänvisa alla maskinskador till materialfel, för någonstans är det något i materialet som gett med sig men det är det som försäkringen finns till för att täcka.

Likaså kanske du kan förklara vad skillnaden är mot yttre skador pga hagel. Precis som med skador på inredningen pga väder så är plåtskador också skador pga väder. Oaktat av att vi har oväder i det här landet hundra dagar om året så gör det inte dagen för skadan mindre "plötslig" bara för att dom andra 99 dagarna av oväder inte ledde till skada.
Jag har antagit att det är en typ av materialfel som kanske påverkats av solen under lång tid (jag kan inte veta till 100% vad som orsakat det), varför skulle bara en delar av den solutsatta ytan då vara påverkad annars du ser ju på bilderna. Hade personen som ägt bilen behandlat skinnklädseln 2-4ggr per år enl. skötselrådet i manualen till bilen så kanske det aldrig blivit så, även detta en gissning.
Oavsett så måste du förstå att det ÄR försäkringens villkor som gäller (inte vad du eller jag tycker) och trygghetsförsäkringen är en tillvalsprodukt för OLYCKSFALL/DRULLE-skador INTE materialfel eller något som ersätts om vädret eller solen orsakat det, likväl gäller den inte för djurskador heller, läs villkoren. Har du hört talas om någon som fått ersättning för omlack på vagnskadan för att solen blekt lacken på bilen efter 7år?

Vagnskadeförsäkringen är inte en olycksfallsförsäkring den innefattar skydd för olika typer av fysiska vagnskador som bilen ersätts för som t.ex fysiskt hagel bucklar lacken, ett träd rasar ner över bilen, du tappar takboxen i taket, glastakluckan/panoramataket får ett stenskott och spricker och massor av andra skador. Den ersätter inte om vädret eller solen blekt och skadat lacken. Försäkringsbolaget kan även hävda force majeure vid vissa naturkatastrofer men då framgår det i villkoren.

Maskinskadeförsäkringen täcker skador och fel på komponeneter oavsett yttre påverkan eller ej, det är något helt annat och är fullständigt specat i villkoren.
Volvia Privat Villkor 2022.jpg
Volvia Privat Villkor 2022.jpg (18.91 KiB) Visad 193 gånger
Vad delarna i försäkringen är ämnad för är att ersätta bl.a. skador på bilen som innefattas av vad som nämns i villkoren sedan kan du och jag tycka hit och dit men det är helt irrelevant. Hur du utnyttjar försäkringen i samråd med ditt försäkringsbolag har jag inga åsikter om.

Jag skulle som sagt tidigare byta ut klädseln och det är inget större jobb eller kostnad. Nog om detta och hoppas att löser sig för TS...

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]