Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Ska dra söderut på onsdag med bilen, närmare bestämt till Italien, där temperaturer mellan 40-45C aviserats. Nu undrar jag om oljan ACEA A5 0W-30 som motorn ska ha enligt Volvo är den optimala oljan för färd på motorväg i två dagar i temperaturer över 40C? Risk för höga temperaturer har även aviserats i Tyskland, så det blir motorvägsfart och extrema temperaturer i två dagar. Funderar på att byta till en 0W-40 olja. Vad säger ni? Onödigt eller klokt? Gjorde oljebyte för någon månad sedan.

Kommentarer mottages tacksamt.
Jag kör med 0W-20 som Volvo rekommenderar till min bil, både i Norrland på vintern och till södra Portugal/Spanien och södra Grekland på sommaren.
Åker mot Grekland nu den 26e, såklart även denna gång med denna olja.
Dock byter jag alltid så bilen har ny olja till semestern, mest för att det känns bra för en själv. :-)
Hej!
Motorn blir inte varmare om det är 20 eller 40 grader utomhus. Den har sin drift temp ändå.
Körde hem från Spanien i denn värmen härom dagen 320 mil och tempmätaren står stabilt på normal temp även vid långa köer . 2,4d V70 2007 har jag.
Bra med ny olja när du ska iväg.
Förstår inte varför det skulle vara något problem.
Den första bil jag ägde med vattenkyld oljekylare var 854 Turbo. Den hade termostat till oljekylen, för den var för effektiv för att vara igång hela tiden.

Kopplar jag upp någon app mot motorstyrsystemet på min XC70 kan jag se att det är rätt stor skillnad på kylvattentemperaturen om det är kallt ute och normal belastning eller jag drar husvagn en varm sommardag.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]