Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skåning
Hej!
Jag har motorproblem.
Motorn är trögstartad, hackar, och svarar dåligt vid gaspådrag där den även där går hackigt.
Avgaserna luktar som oförbränd bensin.

Motorn är en flexifuel men jag har tankat E85 endast 2 gånger det senaste året, resten av tiden kör jag på bensin.
Jag fick hjälp med att läsa ut felkoderna.
Vi tittade visuellt på motorn men hittade inget uppenbart fel.

Det lutar åt att det är fel på bränsletrycksregulatorn om man tittar på felkoderna men olika personers erfarenheter kan säga något annorlunda.

Vad tror den samlade kompetensen på vad det kan vara för fel?

P0087
Bränslefördelningsrör/systemtryck för lågt
Bränslepump, bränsletryckregulator, bränsletilloppsrör blockerat, mekaniskt fel

P0089
Bränsletryckregulator 1 – funktionsproblem
Bränsletryckregulator, mekaniskt fel

P0300
Oregelbunden/en cylinder eller flera – misständning upptäckt
Tändstift, högspänningsledning(ar), insprutare, tändspole(ar), låg kompression, ledningar

P0301
Cylinder 1 – misständning upptäckt
Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperatursensor/luftmassamätare, motorstyrdon

P0303
Cylinder 3 – misständning upptäckt
Mekaniskt motorfel, ledningar, tändsystem/bränslesystem, insprutare, motortemperatursensor/luftmassamätare, motorstyrdon

P0304
Cylinder 4 – misständning upptäckt
Användarvisningsbild
av Micce1980
Spelar ingen roll vad du tankat, antagligen är det bränslepump eller spridarna om nu dessa ej bytts tidigare. De som kom med bilen från fabrik tål väl knappt mineralvatten ;-) Dessa byts i så fall alla fyra och bör kunna gå på din maskinskadeförsäkring om det inte var så att du köpt bilen inom tiden för sex månader så får försäljaren förmodligen ta kostnaden. Kör i så fall inte mer än du absolut behöver om ens det för då kanske katalysatorn ger sig med, så blev det för mig, bilen började hacka och gick in i "limp mode", jag ansåg det vara trafikfarligt att stanna på motorvägen där så körde cirka 1.5 mil till nästa avfart. Sedan byttes spridarna och katalysatorn på försäljarens nota.
av Skåning
Bränslespridarna byttes ganska tidigt faktiskt, vid runt 5000 mil, bilen har gått 17 200 mil till dags dato.

Tog ett snack med Volvo om försäkringen gällde men jag bommade maskinskadeförsäkringen med 200 mil för mycket. Så alla utgifter ligger på mig nu :x

Tack för tipsen! :-)
av Skåning
Tittar man på felkoder P0300, P0301, P0303 och P0304 så verkar de mer vara följdfel från ett fel tidigare i systemet. Att tre spridare skulle ge upp samtidigt känns alldeles för lustigt, förutsatt ingen av dem felar i öppet läge, vilket i så fall skulle förklara den påtagliga bensindoften från avgaserna.

Som jag ser det det så kan det vara bränslefilter, bränslepump, spridare eller bränsletrycksregulator i nuläget.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vore nog bra med en utläsning från vida. Men jag kan nog ändå tänka mej att det är bränslepumpen i tanken. I kombination med en bränsletrycksgivare, volvo byter hela röret inkl givaren då det är ändrat.
Svärfars var nästan likadan i höstas, och där byttes pumpen i tanken och nån tryckgivare eller regulator, det var en garantigrej så jag vet faktiskt inte exakt. Men det var fort uträknat vad som felade mha felkoder, vida och en mekaniker.
av Gusti
Hej, gammal tråd, men tänkte pröva min lycka.

Hur gick det med bilen, var satt problemet?
Jag har exakt samma symptom och felkoder.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Gusti, Du får nog större lycka om du citerar ( då får TS meddelande om att det finns nytt inlägg att läsa nästa gång denna loggar in ) men eftersom TS ej varit inne sedan i maj 2019 är det såg bättre att även maila, gör via symbolen @ till höger på TS sida memberlist.php?mode=viewprofile&u=36840

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]